لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

فیفا: حکومت افغانستان در عملی کردن تعهداتش برای زنان کوتاه آمده است


آرشیف، شماری از زنان افغان
آرشیف، شماری از زنان افغان

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) می‌گوید، حکومت افغانستان در چهار ماه اخیر در عملی کردن تعهدات خود برای زنان کوتاه آمده است.

بخش دادخواهی حقوق سیاسی زنان در موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید که حکومت در عملی کردن تعهدات خود برای زنان کوتاه آمده است.

مریم آروین بارکزی مسئول بخش سیاسی فیفا می‌گوید که این نهاد در زمان انتخابات ریاست جمهوری تعهد ۱۸ نامزد انتخابات را دربارۀ تأمین حقوق زنان گردآوری کرده تا از عملی شدن این تعهدات در آینده نظارت کند.

خانم بارکزی می‌افزاید: "حکومت در بخش گماشتن زنان در بست‌های کلان دولتی طرزالعمل مشخص ندارد."

مریم آروین بارکزی، مسئول بخش دادخواهی حقوق سیاسی زنان در این موسسه می‌گوید: "از زمان ایجاد حکومت جدید چهار ماه سپری شده اما به گفته وی در این مدت حکومت نتوانسته تعهداتی را که در زمان مبارزات انتخاباتی برای زنان کرده بود، عملی کند."

آرشیف، شماری از زنان در کمپاین انتخاباتی دولت ساز
آرشیف، شماری از زنان در کمپاین انتخاباتی دولت ساز

بانو بارکزی روز یک‌شنبه (۲۹ سرطان) در یک نشست خبری در کابل همچنان از روند گماشتن زنان در مقام‌های بلند دولتی نیز انتقاد کرده گفت: "حکومت در این تعیینات کدام طرزالعمل ندارد."

بانو بارکزی می‌گوید: "زمانی که حکومت جدید ایجاد شد انتظار زنان در پروسه‌های سیاسی بیشتر بود و ما خواهان این بودیم که حضور معنادار زنان از نظر کیفی و کمی بیشتر شود، اما متاسفانه از عمر حکومت بیشتر از چهار ماه سپری شده ولی اقدامات عملی برای نهادینه شدن تعهدات‌شان وجود ندارد."

بارکزی همچنان در باره مشارکت زنان در حکومت انتقاد کرده، تصریح کرد که در کابینه باید زنان ۳۰ درصد سهم داشته باشند.

این در حالیست که پیش از این کابینه دولت افغانستان پیشنهاد وزارت زنان برای تعیین زنان به عنوان معاونین والی در تمام ۳۴ ولایت افغانستان را تایید کرد.

بر اساس معلومات اداره مستقل ارگان‌های محلی تا حال معاونان زن در ولایت‌های بامیان، دایکندی، هرات، لوگر، پکتیا، ننگرهار و کابل انتصاب شده‌اند.

در همین حال وزارت امور زنان می‌گوید که رئیس جمهور به سهم زنان در حکومت متعهد است؛ اما به گفته این وزارت برخی جنجال‌های سیاسی ماه‌های گذشته سبب شد تا برخی کارها در این زمینه با مشکل روبرو شوند.

رویا دادرس، سخنگوی وزارت امور زنان
رویا دادرس، سخنگوی وزارت امور زنان

رویا دادرس سخنگوی این وزارت گفت: "تصامیمی که رئیس جمهور داشت این بود که باید تا سال ۲۰۲۲ در سطح رهبری و ادارات ۳۰ درصد زنان حضور داشته باشند، خوب در این راستا تلاش جریان داشت اما برخی مشکلات که سد راه قرار گرفته و برخی ناهماهنگی‌هایی که وجود داشته به شکل آنچنانی این تعهدات عملی نشده؛ اما حکومت تازه به کار آغاز کرده و این حکومت حمایت‌های سیاسی و اجتماعی از زنان دارد."

از سوی هم پیش از این کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان گفته است که زنان در نهادهای خدمات ملکی ۲۵ درصد سهم دارند اما یافته‌های فیفا نشان می‌دهد که با ایجاد حکومت جدید انتظار زنان در سهم چشمگیر شان در حکومت نسبت به گذشته کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG