لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

انتقاد خبرنگاران در شمال افغانستان از محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات


آرشیف، شماری از خبرنگاران افغان در یک کنفرانس خبری
آرشیف، شماری از خبرنگاران افغان در یک کنفرانس خبری

شماری از خبرنگاران در شمال افغانستان می‌گویند که در دسترسی به اطلاعات با دشواری‌هایی مواجه اند.

به گفته آن‌ها، دسترسی به اطلاعات امنیتی با مشکلات بیشتری همراه است. این خبرنگاران سخنگویان پولیس را متهم به عدم همکاری می‌کنند.

خودداری سخنگویان پولیس از مصاحبه با خبرنگاران درباره رویدادهای امنیتی، انتقاد خبرنگاران را برانگیخته است.

محمدجان تمکین، نماینده اتحادیه ملی خبرنگاران در جوزجان روز دوشنبه (۳۰ سرطان) به رادیو آزادی گفت که این وضعیت، دسترسی به اطلاعات را به چالش کشیده است.

آقای تمکین می‌گوید: "حاضر نشدن منابع برای دادن اطلاعات لازمه به صف خبرنگاران در ولایت جوزجان و سرپل، تشویش‌برانگیز است. این مسئله از مدتی است که یک چالش بزرگ برای خبرنگاران خلق کرده است."

به گفته آقای تمکین، مقام‌های محلی مطابق به قانون حق دسترسی به اطلاعات و قانون اساسی کشور، مکلف هستند که اطلاعات را در اختیار خبرنگاران بگذارند.

آرشیف
آرشیف

نماینده اتحادیه ملی خبرنگاران می‌گوید که اگر این مشکل حل نشود، جریان آزاد اطلاعات به صورت جدی آسیب خواهد دید و مردم از بسیاری رویدادهای مهم بی‌خبر خواهند ماند.

محمدجان آریا خبرنگار خبرگزاری "نشانه" در سرپل مقام‌های محلی را به "کتمان" اطلاعات متهم می‌کند و باور دارد که آن‌ها حقوق شهروندان در زمینه دسترسی به اطلاعات را "نقض" می‌کنند.

آقای آریا گفت: "متاسفانه این یک واقعیت است که سخنگویان پولیس در ولایات سرپل و جوزجان در بسیاری موارد خبر به موقع نمی‌دهند. به تماس‌ها پاسخ نمی‌دهند. اصلاً درباره وضعیت معلومات کافی ندارند که معلومات ارائه کنند. اگر معلومات هم بدهند، اندک است."

به باور آقای آریا، محدودیت دسترسی به اطلاعات در ولایت‌های خبرسازی مانند بلخ، جوزجان، فاریاب و سرپل، اطلاع‌رسانی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

در همین حال مسعود ندیم، سخنگوی پولیس جوزجان می‌گوید که سخنگویان پولیس صرف در بخش جرایم جنایی حق اطلاع‌رسانی دارند.

آقای ندیم افزود: "ما اجازه داریم و اجازه داده‌اند که برای خبرنگاران صرف در بخش جرایم جنایی صحبت نماییم، اما مسایل جنگی را اطلاع داده نمی‌توانیم."

اما یک منبع وزارت داخله در کابل که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که به سخنگویان پولیس دستور داده شده که در اطلاع‌رسانی کوتاهی نکنند.

دسترسی به اطلاعات در افغانستان از موضوع‌های مهمی است که خبرنگاران همواره بر تسهیل آن تأکید کرده‌اند.

خبرنگاران هر از گاهی از محدودیت دسترسی به اطلاعات به ویژه در زمینه امنیت و مسائل مربوط به جنگ و صلح انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG