لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

ولسی جرگه همایون قیومی، رویا رحمانی و دو تن دیگر را به لوی سارنوالی معرفی کرد


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان سرپرست پیشین وزارت مالیه، مشاور رئیس جمهور، مشاور وزارت مالیه و سفیر این کشور در امریکا را به لوی سارنوالی معرفی کرد.

اتهامی که ولسی جرگه علیه آن‌ها مطرح کرده، دست داشتن در فساد مالی در ساخت دیوار سفارت افغانستان در واشنگتن است. این اتهام در نامه کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نمایندگان به لوی سارنوالی مطرح شده‌است.

در این نامه از همایون قیومی سرپرست پیشن وزارت مالیه، شاد محمد سرگند مشاور رئیس جمهور و یما نظامی مشاور وزارت مالیه و رویا رحمانی سفیر افغانستان در امریکا نام برده شده‌است.

کمیسیون عدلی و قضایی آن‌ها را متهم به دست داشتن در فساد دانسته است.

این کمیسیون همچنین از لوی سارنوالی خواسته، کسانی‌که در داخل کشور هستند، ممنوع‌الخروج کند و آن‌هایی را که در خارج هستند، از طریق پولیس بین‌الملل (انترپول) جلب کند.

عبدالقادر زازی وطندوست رئیس دارالانشاء ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که درخواست کمیسیون عدلی و قضایی در نامه‌ی به لوی سارنوالی مطرح شده‌است.

عبدالقادر زازی وطندوست رئیس دارالانشاء ولسی جرگه
عبدالقادر زازی وطندوست رئیس دارالانشاء ولسی جرگه

آقای زازی می‌گوید: "یک بخش از کمیسیون عدلی و قضایی این جرگه مبارزه با فساد است. اگر آنان این سندها را تشخیص کرده باشند، حالا باید برای تحقیق بیشتر به ارگان‌های عدلی و قضایی برود. این صلاحیت و کار آنان است. ما این مکتوب را فرستاده‌ایم."

مجلس سنای افغانستان هم از معرفی این افراد به لوی سارنوالی خبر می‌دهد.

حسیب‌الله کلیم‌زی، عضو کمیسیون ملی بودجه و اقتصاد این محلس می‌گوید: "کمیسیون ما این اسناد را بررسی کرده‌است و به لوی سارنوالی می‌فرستیم تا این افراد تحت تعقیب عدلی قرار گیرند."

پیش از این وزارت خارجه موضوع فساد در سفارت افغانستان در امریکا را رد کرده بود.

وزارت خارجه گفته است برای توضیح این موضوع به لوی سارنوالی فرستاده می‌شود، اما تا کنون از سوی این وزارت اقدامی صورت نگرفته است.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

جمشید رسولی، سخنگوی این اداره روز دوشنبه (۳۰ سرطان) در پیامی به رادیو آزادی نوشت که در باره ادعای فساد در پروژه ساخت دیوار سفارت افغانستان در امریکا هیچ سند رسمی دریافت نکرده‌است.

کسانی‌که نام‌های آن‌ها در نامه‌ ولسی جرگه به سارنوالی ذکر شده، متهم شده‌اند که در پروژه ساخت دیوار سفارت افغانستان در امریکا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دالر هزینه کرده‌اند که به نظر نمایندگان ولسی جرگه، احتمال فساد در آن وجود دارد.

رادیو آزادی تلاش کرد تا با سفارت افغانستان در امریکا، آقایان قیومی، سرگند و یما نظامی در این مورد صحبت کند، اما موفق نشد.

اسناد قرارداد ساخت دیوار سفارت را خبرگزاری پژواک در یک گزارش تحقیقی منتشر کرد.

XS
SM
MD
LG