لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۶

وزارت دفاع: استراتژی شورشیان برای ایجاد حکومت موازی در افغانستان ناکام شد


آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

یک مقام ارشد وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که استراتژی شورشیان به حمایت کشورهای خارجی برای ایجاد حکومت موازی در افغانستان ناکام شده‌است.

محمد اقبال نادری، معاون نخست لوی درستیز افغانستان در مراسم معرفی فرمانده جدید قول اردوی ۲۰۷ ظفر در هرات گفته که شورشیان به دستور سازمان‌های استخباراتی خارجی در این کشور می‌جنگند.

آقای نادری می‌گوید: "ایجاد حکومت موازی در مقابل حکومت منتخب افغانستان و بی‌اعتبار ساختن دولت موجود را هدف استراتژی خود قرار داده که خوشبختانه با توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی و با حمایت مردم افغانستان برنامه‌های‌شان ناکام شد و هیچ به آرمان خود نرسیدند و در هر گوشه و کنار به شکست مواجه شدند."

محمد اقبال نادری معاون نخست لوی درستیز
محمد اقبال نادری معاون نخست لوی درستیز

آقای نادری گفت که مخالفان مسلح در سه سال گذشته در تحقق اهداف نظامی‌ خود شکست خوردند.

عبدالرؤف ارغندیوال، به جای ذبیح‌الله مهمند به فرماندهی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان گماشته شده‌است.

فرمانده جدید این قول اردو بر تأمین امنیت ولایت‌های غربی و شاهراه‌ها تأکید کرد.

آقای ارغندیوال افزود: "تأمین امنیت مردم با عزت چهار ولایت و شاهراه‌های بزرگ و شهرهای بزرگ، مناطق کلیدی و استراتژی و تأمین امنیت مردم زون غرب یکی از اولویت‌های کاری من خواهد بود."

حمله‌های گروه طالبان در بخش‌هایی از افغانستان به ویژه ولایت‌های غربی این کشور افزایش یافته است. هم‌اکنون نیروهای دولتی افغان در حالت دفاع فعال قرار دارند.

پس از رهایی زندانیان طالبان برای آغاز مذاکرت بین‌افغانان، دامنه ناامنی‌ها در ولایت‌های غربی افغانستان افزایش چشم‌گیر یافته است.

زندانیان رها شده‌ی طالبان توسط حکومت افغانستان
زندانیان رها شده‌ی طالبان توسط حکومت افغانستان

نگرانی‌هایی وجود دارد که شماری از زندانیان رها شده، دوباره به میدان‌های جنگ برگشته باشند.

کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایتی هرات از وضعیت بد امنیتی این ولایت ابراز نگرانی کرد. او خواستار افزایش تشکیلات و امکانات نیروهای دولتی برای مقابله با تهدیدات امنیتی شد.

آقای علی‌زایی گفت: "کمبود نیروهای امنیتی و تجهیزات لازم در ولایت هرات داریم و بارها به مسئولین گفته شده و از مسئولین که می‌خواهیم، اولین حرفی که می‌زنند می‌گویند که کمبود نیرو و امکانات دارند. کمبود تشکیل، کمبود تجهیزات و امکانات پولیس، اردوی ملی و امنیت ملی و تمام ارگان‌ها است."

کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایتی هرات
کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایتی هرات

در تازه‌ترین مورد از افزایش ناامنی‌ها در غرب کشور، دیشب (۲۹ سرطان) گروه طالبان به نیروهای اردوی ملی در منطقه قرچقی ولسوالی قادس ولایت بادغیس حمله کردند.

عبدالطیف سلطانی، سخنگوی لوای سوم اردوی ملی در بادغیس به رادیو آزادی گفت که در این حمله سه سرباز ارتش کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

با این همه، بیم افزایش حمله‌های مخالفان مسلح در غرب افغانستان وجود دارد. باشندگان این ولایت‌ها از گروه طالبان می‌خواهند که به تعهدات‌شان مبنی بر کاهش خشونت‌ها عمل کنند.

XS
SM
MD
LG