لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • ایشا لایت

روزنامۀ آنلاین ایشا لایت مطلب چاپ کرده در مورد تأخیر در آغاز مذاکرات بین افغانان.

در مطلب آمده که حکومت افغانستان و طالبان یک دیگر را به تأخیر در این روند ملامت می‌کنند.

طبق توافق ماه فبروری بین ایالات متحده و طالبان در دوحۀ قطر، مذاکرات بین افغانان باید در دهم مارچ آغاز می‌شد اما نشد، عمدتاً به دلیل اختلاف نظر میان حکومت افغانستان و طالبان در بارۀ مبادلۀ زندانیان. در توافق آمده که حکومت افغانستان باید پیش از آغاز مذاکرات بین افغانان تا به ۵ هزار زندانی طالبان را رها کند و طالبان هم حدود یک هزار زندانی حکومت افغانستان را از بند آزاد سازد. اما این روند هنوز تکمیل نشده است.

  • واشنگتن تایمز

واشنگتن تایمز گزارشی چاپ کرده در مورد همه‌گیری ویروس کرونا در کابل.

در مطلب از دشواری‌های فرا راه گفته شده و این که خانواده‌ها در شفاخانۀ صد بستر در پایتخت کابل به کمک نزدیکان بیمارشان رسیدگی می‌کنند.

در ادامه آمده که در بسیاری موارد اعضای خانواده‌ها با لباس خاص مجهز نیستند و تعدادی هم گفته اند که چارۀ دیگری ندارند، چونکه تعداد پرسنل طبی اندک است.

نخستین مورد ویروس کرونا در ولایت هرات در اول‌های ماه حوت ثبت شده بود. اکنون وزارت صحت عامه می‌گوید که تعداد مجموعی مبتلایان در نقاط مختلف افغانستان به بیش از ۳۵ هزار می‌رسد و اینکه بیش از یک هزار نفر هم جان باخته اند.

اما ناظران برین باورند که به دلایل گوناگون از جمله کمبود ابزار آزمایش ویروس ممکن است تعداد واقعی مبتلایان به مراتب بیشتر از ارقام رسمی باشد.

  • آل افریقا

آل افریقا نوشته که زیمبابوه هنوز هم به میزبانی از تیم کریکت افغانستان امید بسته است.

شیوع ویروس کرونا بر رشته بازی‌های بیست اورۀ بین‌المللی بین دو تیم سایه افکنده. قرار بود این بازی‌ها در جولای و اگست برگزار شود.

در مطلب از قول یک مقام کریکت زیمبابوه آمده که این بازی‌ها تنها در صورت ممکن است برگزار شود که حکومت چراغ سبز نشان دهد.

در ادامه می‌خوانیم که حکومت زیمبابوه به تازگی خواستار سخت‌تر شدن محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در آن کشور شده است.

آل افریقا گفته که تعداد مبتلایان در زیمبابوه به روز یکشنبه از ۱،۶۰۰ نفر فراتر رفت.

XS
SM
MD
LG