لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

هشت صبح: برنامه دسترخوان ملی، آزمون دیگر برای حکومت


آرشیف، شماری از روزنامه های کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های کابل

آغاز برنامه دسترخوان ملی موضوع اصلی مورد روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "برنامه دسترخوان ملی، آزمون دیگری برای حکومت"، نوشته که حکومت افغانستان در دو برنامه قبلی ـ مصرف بودجه مبارزه با کرونا و توزیع نان در دروان همه‌گیری بیماری کرونا موفق عمل نکرده است.

به باور نویسنده، از سخنان رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری معلوم می‌شود که حکومت در برنامه دسترخوان ملی با جدیت و دقت بیشتر عمل خواهد کرد.

روزنامه در ادامه افزوده که مردم نیز انتظار دارند که حکومت از کاستی‌های مدیریت برنامه‌های قبلی آموخته باشد و در برنامه جدید توزیع مواد خوراکی حق را به مستحق برساند.

نویسنده پیشنهاد کرده که جامعه مدنی، رسانه‌ها، علما و اشخاص نیک‌نام نیز این برنامه را باید از نزدیک نظارت کنند تا از تکرار "فاجعه" برنامه‌های گذشته جلوگیری صورت گیرد و تا حد ممکن در توزیع مواد غذایی شفافیت تامین شود.

  • مسیر

روزنامه مسیر نیز در سرمقاله خود به همین موضوع پرداخته این پرسش را مطرح کرده که "دسترخوان ملی فریب مردم است یا وسیله پرساختن جیب‌ها؟" روزنامه افزوده که این برنامه در حالی آغاز می‌شود که ولسی جرگه و مردم به برنامه دسترخوان ملی حکومت انتقاد دارند.

به باور نویسنده، با آنکه در مورد ادعای موجودیت فساد در گذشته هیچ توضیحی داده نشده است و همه به این فکر هستند که گویا حکومت زمینه حیف‌ومیل را برایش فراهم می‌کند، اما حکومت از آغاز برنامه دسترخوان ملی خبر می‌دهد.

به نوشته روزنامه، با پول اختصاص یافته برنامه دسترخوان ملی، می‌شود کارهای زیادی بنیادی روی دست گرفته شود، اما حکومت آن را به دسترخوان ملی هزینه می‌کند. مسیر از حکومت خواسته که با نشان دادن باغ‌های رنگارنگ دیگر مردم را "فریب" ندهد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی مطلبی با عنوان "گند فساد همه را اذیت می‌کند!" آغاز کرده و افزوده که در این شب‌وروز خبرهای در مورد فساد بلند پایگان دولت در همه رسانه‌ها طنین‌انداز است.

روزنامه در ادامه نوشته که مجلس نمایندگان از لوی سارنوالی خواسته است که رویا رحمانی سفیر افغانستان در واشنگتن به وسیله پولیس اینترپول بازداشت و به داخل کشور انتقال یابد.

به نوشته روزنامه، نمایند‌گان همچنین لوی سارنوالی را مؤظف کرده است که همایون قیومی وزیر مالیه پیشین و شادمحمد سرگند مشاور آقای غنی را نیز بازداشت کند و همه آنها در موارد گوناگون فساد متهم دانسته شده‌اند.

آرمان ملی افزوده که این در حالی ‌است که برنامه دسترخوان ملی، که ظاهراً توزیع مواد غذایی برای عده‌ای از خانواده‌های نادار در کشور است، هم با انتقادهای تند شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

روزنامه در پایان پیشنهاد کرده که باید رهبری حکومت افغانستان هم در برنامه دسترخوان ملی به قناعت منتقدان بپردازد و هم در بازداشت افراد متهم به فساد و "فراری" در بیرون از کشور، توجه و تلاش کند.

XS
SM
MD
LG