لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

مراسم عروسی در سایۀ کرونا؛ تالارهای عروسی به فعالیت آغاز کردند


آرشیف
آرشیف

برگزاری مراسم عروسی در دوران ویرس کرونا.

بازگشایی تالارهای عروسی خبر خوشی برای صاحبان این تالارها و همچنین برای کسانی است که آرزو دارند مراسم عروسی‌شان در این گونه مکان‌ها برگزار شود.

هرچند مسئولان تالارهای عروسی از رعایت توصیه‌های صحی در مراسم عروسی سخن می‌زنند، اما دیده می‌شود که در برخی از سالون‌های زنانه این تالارها از توصیه‌ها خبری نیست.

آرشیف
آرشیف

فرشته ندا خبرنگار رادیو آزادی به یکی ازین سالون‌های عروسی رفته است. فضای بخش زنانه تالار عروسی که پر از سر و صدا و حضور پر رنگ زنان و کودکان است، ظاهراً کسی صدای کسی را نمی‌شنود و گروه کوچکی از زنان و دختران تقریباً چسپیده به هم می‌رقصند و دست می‌زنند. کودکان هم دور میزها می‌چرخند و خوش می‌گذرانند. برخی زنان برای بیان و شنیدن قصه‌های تمام‌نشدنی دور هم جمع شده‌اند.

این خانم‌ها حاضر نشدند با ما صحبت کنند.

اما وحیده که شب گذشته در مراسم عروسی پسر کاکایش در یک تالار عروسی دیگر شرکت کرده بود، به رادیو آزادی گفت: "چند روز قبل محفلی داشتیم، اما نگران بودیم. زمانی‌که ما رفتیم، فاصله‌ها اندکی مراعات می‌شد. دستکش و ماسک که البته نبود."

اما محمد اسلم که عروسی دخترش در تالار عروسی عمومی حومه شمالی شهر کابل برگزار شد، می‌گوید که در این تالار توصیه‌های صحی رعایت شد.

روزهای قرنطین، وضع محدویت بر گشت و گذار مردم در کابل
روزهای قرنطین، وضع محدویت بر گشت و گذار مردم در کابل

محمد اسلم گفت: "از شروع که داخل هوتل شدیم، مایع ضد عفونی بود. دستگاه تب‌سنج بود. ماشین‌های اتومات سر تا پا ضد عفونی می‌کرد. در داخل هوتل هم قبلاً میزها ۱۰ نفری بود، حالا شش نفری شده‌است."

پس از گسترش ویروس کرونا در افغانستان، تمام مکان‌های عمومی از جمله مرکزهای آموزشی، ورزشی و تالارهای عروسی از جانب حکومت مسدود شدند.

بازگشایی تالارهای عروسی بخشی از روند تدریجی بازگشت به وضعیت عادی شمرده می‌شود.

یعقوب حیدری، والی کابل به رادیو آزادی گفت که به تالارهای عروسی به شرط مراعات توصیه‌های صحی از روز چهارشنبه هفته گذشته اجازه فعالیت داده شده‌است.

او افزود که اگر این مکان‌ها توصیه‌های صحی را رعایت نکنند، جریمه و مسدود می‌شوند.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل
محمدیعقوب حیدری، والی کابل

آقای حیدری افزود: "مسئولان سالون‌های عروسی چندین بار مراجعه کردند و تعهد کتبی سپردند که تمام توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه را مراعات می‌کنند، تجمعات بزرگ نمی‌کنند، فاصله‌ها را مراعات می‌کنند، تمام منسوبین‌شان ماسک می‌زنند و بعد از آن کمیته نظارت یکجا با وزارت صحت عامه شش روز است که کمپاین نظارت دارند."

اما جامعه صحی افغانستان از گسترش هرچه بیشتر این ویروس به دلیل عدم رعایت توصیه‌های صحی از جانب مردم نگران است.

فریدالله عمری، متخصص بیماری‌های داخله و عفونی به این نظر است که برخی از مردم توصیه‌های صحی را رعایت نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG