لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

قمرگل: تا آخرین قطره خون در برابر طالبان می‌جنگم


قمرگل
قمرگل

دختر غوری که انتقام خون پدر و مادرش را از جنگجویان طالبان گرفت، می‌گوید که تا آخرین قطره خونش با این گروه می‌جنگد.

قمرگل پس از قتل دو جنگجوی گروه طالبان، نامش در سرخط خبرهای رسانه‌های جهان قرار گرفت و رئیس جمهوری افغانستان از او تقدیر کرد.

این دختر جوان خواستار اقدام دولت برای تأمین امنیت مردم در مناطق ناامن شده است.

پس از آن خبر کشتن دو جنگجوی طالبان به دست یک دختر جوان غوری در رسانه‌ها پخش شد، این پرسش بر سر زبان‌ها بود که او چگونه موفق شد قاتلان پدر و مادرش را بکشد؟

قمرگل به رادیو آزادی گفت: "ما ساعت یک شب در خانه خواب بودیم. پدر و مادرم در یک خانه خواب بودند. من و برادرم در یک خانه خواب بودیم. دروازه دهلیز ما را تک‌تک کردند. مادرم دروازه را باز نکرد. آن‌ها «طالبان» هم «دروازه را» شکستند و آمدند مادرم را کشیدند و تیرباران کردند. بار دیگر پدرم را کشیدند و تیرباران کردند. من هم آن‌ها را زدم دو نفرشان کشته شدند."

قمرگل و برادرش
قمرگل و برادرش

قمر گل ۱۵ ساله می‌افزاید که جنگجویان طالبان پدرش را به دلیل این که بزرگ قوم بود، کشتند.

قمرگل افزود: "پدرم کلان قوم بود. موسفید قوم بود. به همین خاطر، او را کشتند. من احساس غرور می‌کنم که طالب‌ها را کشتم. قاتل‌های پدر و مادرم را کشتم. تا یک قطره خون در بدنم باشد، در مقابل طالبان می‌جنگم و قاتل‌های پدر و مادرم را از بین می‌برم."

او از دختران دیگر نیز می‌خواهد که اجازه ندهند، طالبان بیشتر از این مردم را بکشند.

قمرگل از روستایی پدریش موسوم به "گریوه" به مرکز ولسوالی تیوره انتقال یافته است. او از حکومت می‌خواهد که برای دختران زمینه آموزش را فراهم کند و نیروهای بیشتر امنیتی را به مناطق ناامن توظیف کند.

وی می‌گوید: "از رئیس جمهور می‌خواهیم که امنیت ما را تامین کند تا ما زندگی و آینده خوب داشته باشیم. رئیس جمهور مکاتب را فعال کند. کوشش کند که امنیت منطقه را تامین کند و پولیس را اضافه نماید."

عبدالقدیر از نزدیکان این دختر نیز از حکومت خواسته که به امنیت قمرگل و برادر کوچکش توجه کند: "از حکومت خواهان این هستیم که تامین امنیت داشته باشد به مناطق و قطعات پولیس را افزایش بدهد، امنیت منطقه و جامعه را بگیرد، زمینه تحصیل را برای این دو جوان فراهم کند و برای زنده ماندن این‌ها برنامه خوب داشته باشد."

محمدرفیق اعلم، ولسوال تیوره ولایت غور می‌گوید که قمر گل و برادرش را به مرکز ولسوالی انتقال داده و قرار است آنان را به شهر فیروزکوه بفرستد.

آقای اعلم گفت: "ما به این دو قهرمان افتخار می‌کنیم، متجاوزین که به خانه و قریه‌شان حمله کردند به آن‌ها درس عبرت دادند، سه تن آنان را کشتند و یک‌تن را زخمی کردند برای این دو نو جوان زندگی را جهنم ساختند. حال آن‌ها را به مرکز ولسوالی آوردیم و قرار است به فیروزکوه بفرستیم. از رئیس جمهور می‌خواهیم بخاطر قهرمانی آن‌ها مدال ملالی را برای‌شان بدهد."

قمر گل و برادرش پس از کشته شدن پدر، مادر و یک تن از اقوام‌شان از سوی جنگجویان طالبان، دو تن از جنجویان طالبان را کشتند و معاون استخبارات طالبان برای ولایت غور را نیز زخمی کردند

به همین منظور روز گذشته محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جلسه کابینه از شجاعت این بانو قدردانی کرده است.

XS
SM
MD
LG