لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

حکومت افغانستان: گروه طالبان روابطش را با گروه‌های تروریستی خارجی قطع نکرده است


آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان پس از توافق‌نامه صلح با امریکا نیز با شماری از گروه‌های تروریستی خارجی ارتباط گسترده دارد.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی روز سه‌شنبه (۳۱ سرطان) به رادیو آزادی گفت که گروه طالبان به حمایت شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی در برابر نیروهای افغان می‌جنگند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل می‌گوید: "طالبان هنوز نیز با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی و تخریبی بین‌المللی ارتباط فعال دارند. این گروه‌های تروریستی در صفوف جنگجویان طالبان در برابر مردم افغانستان می‌جنگند و به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‌دهند."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای پسین از ولایت‌های بدخشان، تخار، غزنی و هلمند گزارش‌های پخش شد که طالبان با شبکه القاعده، لشکر طیبه، گروه داعش و شماری از گروهای تروریستی دیگر ارتباط دارند و به حمایت این گروه‌ها در برابر نیروهای افغان می‌جنگند.

محمدیاسین والی، هلمند به رادیو آزادی گفت که از ولسوالی دیشوی هلمند تا ولسوالی شیندند هرات جنگجویان شبکه القاعده به گونه‌ای مشترک با گروه طالبان محل‌ها را ناامن کرده‌اند و حمله‌های خود را علیه نیروهای افغان افزایش داده‌اند.

محمدیاسین، والی هلمند
محمدیاسین، والی هلمند

آقای یاسین افزود: "اطلاعاتی که از بخش‌های کشفی به من رسیده، این است که حالا شبکه القاعده از بارامچه تا هرات حضور دارد و از طالبان حمایت می‌کند. آن‌ها به طالبان آموزش و تجهیزات می‌دهند. در تمام عملیات‌ها طالبان با جنگجویان شبکه القاعده، پنجابی‌ها و لشکر طیبه شرکت می‌کنند."

پیش از این شورای ولایتی، مقام‌های محلی و شماری از باشندگان عادی ولایت غزنی به رادیو آزادی گفته بودند که جنگجویان خارجی در صفوف گروه طالبان حضور دارند.

به گفته آن‌ها، در میان این جنگجویان اتباع پاکستان، چچینی‌ها و افرادی که به زبان‌های دیگر سخن می‌گویند، حضور دارند.

وحیدالله کلیم‌زی، والی غزنی به رادیو آزادی گفته است که بر علاوه پاکستانی‌ها و چچنی‌ها، عرب‌ها و جنگجویان خارجی دیگر نیز در شماری از ولسوالی‌های غزنی دیده شده‌اند.

در گزارش‌های رادیو آزادی از ولایت بدخشان نیز آمده است که جنگجویان خارجی در حمایت از گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که در عملیات نیروهای دفاعی افغان در ولسوالی تخته‌پل کندهار به اتباع پاکستانی که در صفوف نیروهای طالبان حضور داشتند، تلفات وارد شده است.

اما گروه طالبان ارتباط با گروه‌های تروریستی خارجی را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که چنین اظهارات از سوی حکومت افغانستان به هدف تخریب گفتگوهای صلح صورت می‌گیرد.

آقای مجاهد حضور جنگجویان خارجی در افغانستان را به گونه کامل رد می‌کند.

براساس توافق‌نامه صلح که در ۲۹ ماه فبروری سال جاری میلادی میان امریکا و گروه طالبان در قطر امضا شد، طالبان باید با همه گروه‌های تروریستی روابط خود را قطع کنند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

در همین حال حکمت‌الله اعظمی معاون انستیتوت صلح و خشونت به رادیو آزادی می‌گوید که ادامه روابط طالبان با گروه‌های تروریستی در برابر روند جاری صلح مانع ایجاد می‌کند.

آقای اعظمی گفت: "من چنین چیزی را نمی‌بینم که آن‌ها «طالبان» روابط خود را با گروه‌های تروریستی ترک و جنگ را متوقف کنند، بخاطری که طالبان و گروه‌های تروریستی در این منافع مشترک دارند. برعلاوه این گروه‌ها تندرو بوده و به این باوراند که باید جنگ ادامه یابد. آن‌ها می‌گویند که قضیه افغانستان تنها منحصر به این کشور نیست."

به گفته آقای اعظمی اگر طالبان با گروه‌های تروریستی خارجی روابط خود را قطع نکنند، تلاش‌های صلح نتیجه مطلوب در قبال نداشته و جنگ در افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG