لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

ارگ: هر اقدام گروه طالبان زیر ذره بین مردم و جامعه جهانی قرار دارد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان به طالبان هشدار می‌دهد که هر گام اعضای این گروه زیر نظر و بررسی جامعه جهانی است و این گروه در برابر تعهدات خود با امریکا ناکام شده است.

به گفته حکومت افغانستان هر چند طالبان را به مذاکرات و پایان خشونت فرا می‌خواند، اما از سوی دیگر هشدار می‌دهد که انگشت انتقاد جهان و مردم افغانستان بسوی طالبان است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: "ما طالبان را رها کردیم تا این گروه از جنگ دست بردارد، اما این گروه به خشونت ادامه داده و تعهدات این گروه به پروسه صلح اندک است، طالبان زیر ذره بین مردم و جامعه جهانی قرار دارند و هر اقدام این گروه را بررسی و مشاهده خواهیم کرد."

رهایی ۴،۴۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان، قرارداشتن نیروهای امنیتی در حالت دفاعی، کاهش نیروهای امریکایی و تخلیه ۵ پایگاه‌ نظامی این نیرو‌ها از مواردی هستند که آقای صدیقی از آنها به عنوان تلاش‌ها از بهر فراهم سازی زمینه مذاکرات صلح سخن می‌گوید و تاکید می‌ورزد که پندار طالبان نباید از این تلاش‌ها ضعف حکومت افغانستان و یا برنده شدن در میدان نبرد باشد.

آقای صدیقی گفت طالبان نباید فرصت صلح را از دست دهند و شرایطی نباید برای آغاز مذاکرات از سوی این گروه مطرح باشد.

حکومت افغانستان می‌گوید با ایجاد شورای عالی مصالحه اجماع برای صلح پدید آمده است اما این گروه در برابر این روند موانع ایجاد می‌کند.


اتحادیه اروپا به تازگی به آغاز بی‌درنگ مذاکرات صلح در افغانستان تاکید کرده است و اکنون حکومت افغانستان می‌گوید که به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده است و اما گروه طالبان در این روند ناکام است.

سخنگوی رئیس جمهور همچنان گفت که افزایش خشونت از سوی طالبان فرصت صلح را از میان می‌برد و جامعه جهانی را نیز ناامید خواهد کرد.

حکومت در حالی گروه طالبان را به ایجاد موانع و زمانگیر کردن روند مذاکرات متهم می‌کند که این گروه نیز پیوسته اتهام مشابهی را به حکومت افغانستان وارد کرده است.

در این میان، شماری اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند اگر امریکا بخواهد می‌تواند با فشار بر طالبان این گروه را در چند روز محدود به میز مذاکره بکشاند.

حمید‌الله توخی نماینده مردم زابل در این مجلس در صحبت با رادیو آزادی پرسشی را مطرح می‌کند که اگر حکومت و جامعه جهانی طالبان را زیر ذره بین دارند چرا خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است؟: "این همه شعار است مردم هر روز قربانی می‌شوند اگر امریکا به راستی به توافق‌نامه دفاعی که با افغانستان دارد عمل کند در چند روز محدود این گروه را به مذاکره می‌کشاند، این همه شعار است اگر شعار نیست پس چرا هر روز خشونت‌ها افزایش یافته است طالبان به وحشت خود ادامه می‌دهد و حکومت هم مصروف فساد و گماشتن‌ها بر اساس روابط در نهادها است. این جای شرم است که می‌گویند ما طالبان را زیر نظارت داریم."

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا

اما با این همه، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت تعهداتی که طالبان در توافق سیاسی با امریکا داشته است به آن عمل کرده و تعهدی با حکومت افغانستان ندارد.

این گروه می‌گوید امریکا برخی موارد توافق‌نامه سیاسی را نقض کرده، اما باز هم تلاش‌ها برای عملی شدن این توافق‌نامه و حرکت بسوی یک مسیر مثبت ادامه دارد.

آقای مجاهد گفت حکومت افغانستان با انتقاد از این گروه می‌کوشد توافق‌نامه سیاسی امریکا و طالبان را با ناکامی روبه‌رو کرده و ناتوانی خودش را در پیشبرد پروسه صلح توجیه کند.

XS
SM
MD
LG