لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

استفاده از منابع طبیعی در بامیان ممنوع شد


بند امیر در ولایت بامیان
بند امیر در ولایت بامیان

اداره محلی بامیان برای حفاظت از پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب محیط زیست، استفاده از منابع طبیعی را ممنوع کرده است.

به گفته مسئولان محلی، به دلیل کوهستانی بودن و سردی هوای بامیان، رشد گیاهان در این ولایت کُند است و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی به‌ویژه هیزم، محیط زیست را با خطر روبه‌رو کرده است.

عتیق‌الله عتیق، معاون والی بامیان می‌گوید اداره محلی تلاش دارد که این ممنوعیت را به صورت تدریجی عملی کند.

او گفت: "این برنامه را همکاران ما می‌سازند که به شکل آهسته‌آهسته از هیزم‌کشی، قطع جنگلات کوهی و تخریب پوشش گیاهی در کوه‌ها که تاثیر منفی بر محیط زیست دارد، جلوگیری شود. ما بخاطری این تصمیم را گرفتیم که دلیل جاری شدن سیل‌های مخرب، تخریب منابع طبیعی است."

این در حالی است که هیزم عمده‌ترین منبع سوخت بیشتر خانواده‌های بامیانی است. تا حال از برق و گاز در بامیان، در حدی که جایگزین هیزم شود، خبری نیست.

شماری از منتقدان این طرح از اداره محلی خواسته‌اند که در کنار حفاظت محیط زیست، زندگی روزمره مردم را نیز در نظر بگیرد و جایگزین هیزم فراهم کند.

ولایت بامیان
ولایت بامیان

سکندر بلاغی یکی از منتقدان است: "فیصله جدیدی را که ولایت کرده است، در جلسه اداری ولایت، من فکر می‌کنم که مبنای حقوقی نمی‌تواند داشته باشد. تنها به عنوان یک طرزالعمل محیط زیستی اگر اجرا شود خوب است."

از سوی دیگر، مسئولان محیط زیست بامیان می‌گویند پوشش گیاهی نقش عمده‌ای در جذب آب‌ باران دارد و با از بین بردن آنها سیل و طغیان رودخانه‌ها بیشتر می‌شود.

به گفته آنان، با افزایش سطح آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی مناسب برای حفاظت محیط زیست، می‌توان این طرح را عملی کرد.

محمد ابراهیم دادفر، رئیس محیط زیست بامیان به رادیو آزادی گفت: "چنانکه شما شاهد بودید، چند روز قبل در بامیان سیلاب بیش از حد شد و خسارات هنگفتی را مردم متحمل شدند. دلیلش این است که مردم فشار بیش از حدی بر [پوشش گیاهی] کوه‌ها آورده و کوه‌ها عاری از پوشش گیاهی شده‌اند. بخاطری که ما بتوانیم از این تخریبات جلوگیری کنیم، از طریق ولسوالی‌ها پیامدهای منفی تخریب محیط زیست ابلاغ شده تا که ذهن مردم آماده شود."

در حال حاضر بندامیر و اطراف آن به عنوان «پارک ملی» به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است. دیگر هیچ منطقه‌ای در بامیان به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام نشده است. منع استفاده از هیزم کوهی با آن که می‌تواند به حفاظت محیط زیست کمک کند، دسترسی مردم به منابع گرما برای گرم کردن خانه‌ها و همچنین پخت‌وپز محدود کند. هیزم منبع اصلی مردم در این زمینه است.

XS
SM
MD
LG