لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

هشدار ولسی جرگه از لغو پیمان امنیتی افغانستان با امریکا


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

هیأت اداری ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید که این مجلس پس از رخصتی تابستانی ممکن است پیمان امنیتی افغانستان با امریکا را لغو کند.

در پی افزایش ناامنی‌ها، حمله‌های طالبان بر نیروهای امنیتی افغانستان و حمله‌های راکتی پاکستان بر بخش‌هایی از خاک افغانستان در ولایت کنر، هیأت اداری ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید که اگر امریکا به تعهداتش عمل نکند، ممکن است ولسی جرگه پیمان امنیتی افغانستان با امریکا را لغو کند.

محمد میرزا کتوازی، معاون نخست ولسی جرگه به رادیوی آزادی می‌گوید که بر بنیاد گزارش مسئولان امنیتی افغانستان، امریکا به تعهدات مطابق پیمان امنیتی با افغانستان عمل نمی‌کند و اگر این روند ادامه یابد، گزینۀ لغوی این پیمان در آجندای مجلس نمایندگان قرار خواهد گرفت.

آقای کتوازی افزود: "امریکایی‌ها به پیمان امنیتی که با افغانستان دارد و این پیمان از سوی ولسی جرگه پاس شده است، متعهد نیست. حال صحبت‌های نهادهای امنیتی قابل توجه است و ما، ولسی جرگه، در حمایت نیروهای امنیتی هستیم و این موضوع در نشست بعدی ولسی جرگه مطرح می‌شود. اگر امریکا به این پیمان عمل نکند، حکومت افغانستان راه بدیلی را پیدا خواهد کرد و این پیمان لغو خواهد شد."

محمد میرزا کتوازی، نایب اول ولسی جرگه
محمد میرزا کتوازی، نایب اول ولسی جرگه

اسدالله شهباز، منشی ولسی جرگه نیز می‌گوید که امریکا در بیشتر موردها به تعهدات پیمان امنیتی‌اش با افغانستان عمل نکرده است.

آقای شهباز با اشاره به افزایش تلفات نیروهای امنیتی و غیرنظامیان و حمله‌های راکتی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان با این کشور می‌گوید که امریکا مطابق به پیمان امنیتی باید در این مورد با حکومت افغانستان همکاری کند، اما تا به حال همکاری نکرده است.

وی می‌افزاید که پس از رخصتی‌های تابستانی ولسی جرگه، موضوع پیمان امنیتی وارد اجندای مجلس خواهد شد و در این باره تصمیم گرفته خواهد شد.

رادیو آزادی به سفارت افغانستان در کابل از طریق ایمیل پیام فرستاد، اما این سفارت حاضر نشد در این رابطه پاسخ ارایه کند.

از سوی دیگر، ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که امریکا یک متحد استراتژیک افغانستان است و به حمایت و کمک‌اش به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه داده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوی آزادی می‌گوید: "دیدگاه ما این است که امریکا یک متحد استراتژیک دولت افغانستان است. ایالات متحدۀ امریکا در ۲۰ سال گذشته به حیث یک متحد با ما بوده و هنوز هم است و از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کاملا حمایت می‌کند. ما یک پارتینرشیپ یا مشارکت دوام‌دار و استراتژیک داریم."

پیمان امنیتی افغانستان و امریکا در سال ۲۰۱۴ به امضا رسید.

در متن این پیمان آمده است که طبق احکام موافقتنامه همکاری‌های استراتژیک و با درنظر گرفتن تعهدات مصوب نشست ۲۰۱۲شیکاگو، ایالات متحده مکلف است تا تأمین وجوه پولی را به شکل سالانه برای حمایت از آموزش، تجهیز، مشورت و تقویت پایدار نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان جستجو کند.

امضای پیمان دوجانبه امنیتی میان مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان (راست) و سفیر امریکا در افغانستان
امضای پیمان دوجانبه امنیتی میان مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان (راست) و سفیر امریکا در افغانستان

امریکا و همپیمانانش در ناتو متعهد هستند که سالانه ۴ میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنند.

در این پیمان همچنین آمده که مطابق این قرارداد، طرفین با هرگونه استفاده از نیروی مسلح یا تهدید علیه تمامیت ارضی، استقلال سیاسی افغانستان، به انضمام حمایت از گروه‌های مسلح از جمله تأمین پناهگاه و یا تسلیحات از سوی یک کشور خارجی و یا گروه‌های مسلح دیگر، قویاً مقابله می‌کنند.

با توجه به نیاز نیروهای امنیتی به حمایت مالی و نظامی دولت امریکا، معلوم نیست که آیا ولسی جرگه می‌تواند این پیمان را لغو و جاگزین آن را معرفی کند یا خیر؟

XS
SM
MD
LG