لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

ربوده شدنِ یک عروس در اندونیزیا واکنش‌های گسترده ملی را برانگیخته است


مقام‌های اندونیزیا تعهد کرده اند به سنت قدیمی ربودن عروس در شماری از مناطق این کشور پایان دهند.
مقام‌های اندونیزیا تعهد کرده اند به سنت قدیمی ربودن عروس در شماری از مناطق این کشور پایان دهند.

نشر ویدیویی ربودن یک زن برای عروسی در اندونیزیا که از طریق رسانه‌های اجتماعی نشر شد، بحث‌های داغ و گفتگوهای گسترده ملی را در این کشور برانگیخته.

ربودن عروس از زمانه‌های خیلی قدیم در جزیرۀ سومبا در اندونیزیا مروج است. اما اینک رهبران چندین منطقه این کشور در یک تلاش مشترک، با صدور اعلامیه ای خواستار پایان دادن به این سنت مروج شده اند.

براساس گزارش‌های رسانه‌های اندونیزیا، این رهبران محلی همراه با شماری از سایر مقامات به ابتکار بینتانگ پوسپایوگا وزیر امور توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان این کشور، پیوسته اند که تلاش‌هایی را برای پایان دادن به این سنت آغاز کرده است.

پوسپایوگا در حاشیۀ نشست با رهبران اندونیزیا در صحبت با رسانه‌ها ابراز امیدواری کرده که خشونت علیه زنان در جزیرۀ سومبا پایان یابد.

وی همچنان تعهد کرده که در همکاری با سایر وزارت‌ها و ادارات مربوط اندونیزیا برای از بین بردن سنت ربودن عروس و ازدواج‌های اجباری، تلاش خواهد کرد.

آرشیف
آرشیف

در ویدیویی ربودن یک زن در اندونیزیا که از طریق رسانه‌های اجتماعی نشر شد، زنی غمگینی نشان داده می‌شود که ربوده شده، به زور سوار یک موتر ساخته می‌شود. بعد هم زنی به موتر نزدیک می‌شود و تلاش می‌کند تا وی را از طریق کلکین موتر نجات دهد. اما در حالی که زن ربود شده فریاد می‌زند، ده‌ها تن دیگر در اطراف موتر جمع شده، خنده و شادی کرده، فلمبرداری می‌کنند.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، گروه حقوق زنان اندونیزیا به نام "پیرواتی" هفت رویداد ربودن عروس را در چهار سال گذشته ثبت کرده است. به گفتۀ گروه"پیرواتی"، همچو رویدادها بیشتر در مناطق دور افتادۀ جزیرۀ سومبا اتفاق میفتد.

آپریسا تاراناو رئیس این گروه گفته است، از سنت ربودن عروس برای ازدواج‌های اجباری و بر خلاف میل زنان استفاده می‌شود. به گفته وی حتی اگر زن ربوده شده موفق به فرار هم شود، مورد توبیخ و سرزنش جامعه قرار می‌گیرد.

یک زن که به خاطر حساسیت فرهنگی این موضوع خود را به نام مستعار"سیترا" معرفی کرده و چهار سال قبل ربوده شده بود می‌گوید" این سنت برای برخی‌ها ممکن است عنعنۀ پدران و پدرکلان هایشان باشد، اما قربانیان آن بیشتر زنان اند و این سنت باید از بین برده شود".

XS
SM
MD
LG