لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

انتقاد آموزگاران حق‌الزحمه‌ای از عدم پرداخت حقوق‌شان توسط وزارت معارف


آرشف
آرشف

شماری از آموزگاران حق‌الزحمه‌ای وزارت معارف افغانستان می‌گویند که در پنج ماه گذشته حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.

آن‌ها بر اساس قرارداد موقت در مکاتب تدریس می‌کنند، اما دوران قرنطین و عدم دریافت حقوق بر زندگی آن‌ها تأثیر عمیقی گذاشته است.

وزارت معارف می‌گوید، به دلیل مسدود بودن مکاتب، امسال با این معلمان قراردادی امضا نشده و آن‌ها مستحق حقوق ماهوار نمی‌شوند.

آزاده ۲۵ ساله یکی از هزارها آموزگار حق‌الزحمه‌ای است که از شش سال به این طرف در یکی از مکاتب ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا بر اساس قرارداد موقت تدریس می‌کند.

او می‌گوید، مسئولیت سرپرستی خانواده‌اش را بر عهده دارد، اما پنج ماه می‌شود که حقوق نگرفته است.

آزاده می‌گوید که این مشکل بر اقتصاد و زندگی‌اش تأثیر منفی گذاشته است.

آرشیف
آرشیف

آزاده گفت: "من یگانه نان‌آور خانواده هستم. پنج ماه می‌شود که حقوق دریافت نکرده‌ام. با بسیار مشکل اقتصادی روبه‌رو هستم. حتی مواد مورد نیاز خود را از دکان‌ها قرض می‌گیرم. ما می‌خواهیم که به مشکل ما توجه شود."

آزاده می‌گوید، شوهرش معلول است و توانایی کار ندارد و تنها منبع درآمدش حقوق ماهیانه معلمی قراردادی بوده‌است.

این تنها آزاده نیست که با چنین مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بلکه هزارها آموزگار دیگر نیز با چنین سرنوشتی روبه‌رو هستند. بر اساس آمار وزارت معارف، تعداد آموزگاران حق‌الزحمه‌ای به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد. به نظر می‌رسد که ویروس کرونا همه آن‌ها را بی‌کار کرده باشد.

حکومت در دوران شیوع ویروس کرونا همه مکاتب را تعطیل کرده‌است.

نوریه نزهت، سخنگوی این وزارت می‌گوید: "چون این آموزگاران به اساس نیازمندی استخدام می‌شوند و آن نیازمندی کمبود آموزگار رسمی است. امسال ما مکاتب را به دلیل تهدید ویروس کرونا بازگشایی نکردیم. بنابر این، ما آموزگاران مناطق سردسیر را استخدام نکردیم. کتباً با آن‌ها قرارداد نداریم. بنابر این، معاشات‌شان پرداخت نمی‌شود."

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان

خانم نزهت افزود که با شماری از آموزگاران مناطق گرمسیر از آغاز سال جاری تعلیمی قرارداد امضا شده‌است. در مورد حقوق آنان پیشنهادی به ریاست جمهوری فرستاده شده‌است.

وزارت معارف از آموزگاران حق‌الزحمه‌ای خواسته که در بست‌هایی که این وزارت اعلام می‌کند، درخواست بدهند تا به‌عنوان آموزگاران رسمی استخدام شوند.

این تنها آموزگاران حق‌الزحمه‌ای نیستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اند، بلکه پیش از این مسئولان اتحادیه‌های مکاتب خصوصی نیز گفته‌اند که به دلیل مسدود بودن این مکاتب ۷۵ هزار آموزگار بی‌کار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG