لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

چرا ترکیه با سفیر شدن فاروق وردک موافقه نکرده‌است؟


پرچم ملی کشور ترکیه
پرچم ملی کشور ترکیه

یک منبع در وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که دولت ترکیه برای تایید یا رد فاروق وردک به عنوان سفیر افغانستان در انقره خاموشی اختیار کرده است.

به گفته منبع، این خاموشی می‌تواند به معنای رد کردن آقای وردک باشد.

در همین حال، فاروق وردک می‌گوید که علاقه ندارد به عنوان سفیر در ترکیه تعیین شود.

اگرچه از انتصاب فاروق وردک به عنوان سفیر افغانستان در انقره بیش از سه ماه سپری می‌شود، اما دولت ترکیه هنوز برای رد یا تایید او هیچ نامه رسمی نفرستاده است

یک منبع در وزارت خارجه افغانستان که نمی‌خواهد از وی نام برده شود، به رادیو آزادی گفت که در بسیاری موارد خاموشی دولت‌ها یا عدم ارائه «اگریمان» به معنای رد کردن سفیر پیشنهادی است.

منبع می‌گوید: "پیش از تعیین سفیر ما در بسیاری موارد با کشور میزبان مشورت می‌کنیم و بعد از توافق سفیر را می‌فرستیم. آقای وردک فرستاده شده؛ نه جواب رد گرفته و نه هم توافقی صورت گرفته است، اما اگر کشورها با یک سفیر توافق نکرد و خاموشی اختیار کرد، بعداً ما سفیر جدید می‌فرستیم."

منبع در این باره توضیح نداد که چه کسی و در چه زمانی به عنوان سفیر معرفی خواهد شد؟

غلام فاروق وردک، سفیر پیشنهادی افغانستان در ترکیه
غلام فاروق وردک، سفیر پیشنهادی افغانستان در ترکیه

در همین حال، فاروق وردک سفیر پیشنهادی افغانستان در ترکیه به رادیو آزادی گفته که اگر دولت ترکیه او را قبول نکند، علاقه ندارد به عنوان سفیر در آن کشور کار کند.

آقای وردک افزود: "اگر آن‌ها مطابق معیارهای من کسی را پیدا کرد، موافقه کند و اگر پیدا نکرد موافقه نخواهد کرد. اگر برای خدمت، من بیرون از کشور بروم برای حفاظت از منافع علیای کشور کار خواهم کرد و کار من مطابق احترام متقابل دولت‌ها و مردم خواهد بود."

هرچند دولت ترکیه فاروق وردک را رد نکرده و برای عدم موافقت توضیحی هم نداده، اما پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ترکیه آقای وردک را به دلیل "اتهام فساد اداری" تایید نکرده است.

شش سال پیش زمانی که فاروق وردک وزیر معارف افغانستان بود، دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی از «مکاتب خیالی» و «فساد ۷۰ میلیون دالری» در افغانستان سخن گفت.

گزارش موجودیت فساد در معارف بزودی به رئیس جمهور فرستاده می‌شود

چه مقدار پول بر مکاتب خیالی در افغانستان مصرف شده است؟

فاروق وردک: گزارش سیگار نادرست و یک توطیه است

اما آقای وردک می‌گوید که هنوز هم ادعاها در این باره ثابت نشده است.

آقای وردک می‌گوید: "حالا که شش سال سپری شده، اگر ۶۰ سال هم سپری شود، بیایند یک مورد فساد در دوره مرا پیدا کنند که در آن من دخیل باشم و افراد تحت امر من دخیل باشند. من مسئول آن خواهم بود و جواب خواهم داد."

افغانستان و ترکیه با هم روابط نزدیکی دارند اما این اولین باری است که سفیر پیشنهادی افغانستان با چنین سرنوشتی روبه‌رو می‌شود.

اما آیا خاموشی ترکیه در برابر سفیر پیشنهادی افغانستان می‌تواند روی روابط دو کشور تاثیر وارد کند؟

عبدالرحیم سید جان، سفیر پیشین افغانستان در انقره به رادیو آزادی گفت: "روابط دو کشور خوب است، در اینجا رد کردن معنایی ندارد، افغانستان می‌تواند شخص دیگری را معرفی کند، در اینجا خراب شدن روابط جای ندارد."

پیش از این حدود یک سال قبل احمد ولید تمیم، سفیر پیشنهادی افغانستان در دهلی نو نیز با چنین برنوشتی روبرو شده بود که دولت هند برایش «اگریمان» نداده بود.

فاروق وردک پس از وزارت معارف، به عنوان وزیر دولت در امور پارلمانی افغانستان کار کرده است.

چهار ماه پیش محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان او را به سفارت کشورش در ترکیه منصوب کرد–انتصابی که موافقت ترکیه را در پی نداشت.

XS
SM
MD
LG