لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

حاشیۀ‌ تازۀ ماجرای قمرگل؛ یکی از طالبانِ کشته‌شده شوهر او بود


قمرگل
قمرگل

با گذشت چند روز از کشته شدن دو عضو گروه طالبان به دست دختر جوانی در غور، این رویداد حاشیه‌های تازه‌ای پیدا کرده است.

قمرگل چندی پیش با کشتن دو جنگجوی گروه طالبان به شهرت رسید و محمد اشرف غنی از شجاعت او در کابینه یاد کرده و او را به کابل خواست.

او در آن زمان به رادیو آزادی گفت که این جنگجویان طالبان نیمۀ‌شب مادر و پدر او را به دلیل موقعیت اجتماعی و همکاری‌اش با حکومت کشتند. این دختر جوان غوری گفت که او به همین دلیل، دو مهاجم طالبان را با تفنگ کشته است.

اما اکنون سیف‌الرحمن ملکزاده، معاون والی غور پس از بررسی محل رویداد می‌گوید که یکی از مهاجمان طالبان شوهر قمرگل بوده است.

او افزود: "ساحه‌ای که این اتفاق افتاده، زیر حاکمیت طالب نبوده، زیر حاکمیت حکومت بوده است. طالب‌ها ساعت یک شب آمدند که این دختر را با پدر و مادرش اختطاف کنند؛ چون سابق هم یک قضیه داشتند. [قمرگل] خانم او [نعیم، عضو گروه طالبان] بوده است. نعیم به دولت شکایت نکرده. آمدند ساعت یک تجاوز کردند به قریۀ‌شان."

اما آقای ملکزاده در تماس بعدی به رادیو آزادی می‌گوید که اظهارات قبلی‌اش در مورد عقد نکاح قمرگل اشتباه بوده و ازین موضوع اظهار بی‌خبری کرد.

اما منبعی که به دلیل حساسیت‌های اجتماعی نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید که قمرگل دو سال پیش در برابر ازدواج عمۀ نعیم (عضو گروه طالبان) با شاه‌گل، پدر قمرگل، با این عضو گروه طالبان ازدواج کرد و یک ماه بعد به خانه پدرش آمد و دیگر برنگشت.

به گفتۀ این منبع، شوهر قمرگل نتوانست همسرش را ببرد، چون پدر قمرگل نفوذ اجتماعی داشت. او به همین دلیل، عضو گروه طالبان شد تا به زور طالبان همسرش را ببرد.

اما محمدرفیق اعلم، ولسوال تیوره روایت دیگری دارد. به گفتۀ او، پدر قمرگل با حکومت همکاری می‌کرد و طالبان به همین دلیل به خانۀ او حمله کردند. او تأیید می‌کند که یکی از مهاجمان [نعیم] بود.

قمرگل همراه با برادرش
قمرگل همراه با برادرش

او می‌افزاید: "سر تخت دم خانۀ‌شان کشته شده بودند. ارباب شاه‌گل و زنش و یک نفر به نام نعیم بود. یک نفر دیگری هم به نام واحد کشته شده بود. به خویشی‌های مردم کس خبر ندارد که با که خویشی می‌کند، اما همین قضیه را که [قمرگل و نعیم زن‌وشوهر بودند] ما تازه می‌شنویم. من از دختر پرسیدم همان لحظه او هم گفت نه شوهرش بوده و نه شوهر داشته. اگر نعیم شوهرش بوده، ۵۰ نفری که با او آمدند شوهرش نبودند. کامران معاون استخبارات طالبان [آنها را] آورده بوده. او هم شوهرش بوده؟ قضاوت کنید."

قمرگل پیش از این گفته بود که شوهر ندارد و پدرش معلول و بزرگ قومی بود. اما دفتر والی غور با انتشار خبرنامه‌ای، شاه‌گل، پدر قمرگل، را مأمور پولیس محلی خوانده است – چیزی که ولسوال تیوره آن را نادرست می‌داند.

نظر اعضای خانواده نعیم، که گفته شوهر قمرگل و عضو گروه طالبان بوده، در این مورد مشخص نیست.

قمرگل دو روز پیش با هلیکوپتر نظامی از تیوره به فیروزکوه آمد و گفته می‌شود که قرار است به کابل برود. مقام‌های محلی به خبرنگاران اجازه ندادند که با او صحبت کنند.

XS
SM
MD
LG