لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

حمدالله محب: طالبان در میدان جنگ شکست خورده اند و باید از افغان‌کشی دست بکشند


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، طالبان در میدان جنگ شکست خورده اند و این گروه دیگر باید از افغان‌کشی دست بکشند.

اظهارات تند مقام‌های بلندپایه حکومت افغانستان با گرم شدن خبرهای صلح و پس از یک مدت نرمش در برابر طالبان.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در مراسم معرفی معاون و لوی درستیز وزارت دفاع، طالبان را غلامان استخبارات بیگانه خواند وی گفت: "طالبان دیگر از افغان‌کشی دست بکشند."

او افزود: "دشمن به دستور یک اداره استخباراتی در کراچی، کویته و اسلام‌آباد زندگی می‌کند و بر اولادهای خود زمینه آموزش فراهم می‌کند، رهبران طالب! دیگر این زندگی شرم‌آور را رها کنید، شما غلامان کی هستید؟ شرم کنید که دراین‌جا پل‌های خود را ویران می‌کنید و اینجا افغان‌ها را می‌کشید، بیایید با عزت درخانه خود زندگی کنید، فرزندان تان را اینجا بیاورید که افغانیت وتاریخ خود را بیاموزند.

نمایندگان گروه طالبان در قطر
نمایندگان گروه طالبان در قطر

آقای محب گفت که طالبان درمیدان جنگ شکست خورده و این گروه نمی‌تواند از راه جنگ پیروز شود.

وی بر طالبان صدا کرد، که خشونت را کاهش داده و به گفت‌وگوهای صلح حاضرشوند.

دراین نشست سرپرست وزارت دفاع نیز در اظهارات خود طالبان را در راهبرد جنگی شان ناکام خواند.

وی گفت: "معلوماتی را بدست آورده است، که طالبان رهاشده از بند دوباره به میدان‌های جنگ برگشته اند."

به گفته آقای خالد حکومت افغانستان دربخش صلح از خود حسن نیت نشان داده است؛ اما این طالبان است که متعهد به صلح نیستند.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع
اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع

او افزود: "هرگاه فیصله شود که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون می‌شوند، ما آماده استیم که از این خاک دفاع کنیم، ما به هیچ صورت این خاک را به طالبان رها کرده نمی‌توانیم، این خواب است و خیال است و جنون. این‌جا تغییر فکر ایجاد شده است ما در حالی که توان دفاع از کشور را داریم همچنان برای روزهای دشوار هم آماده‌گی داریم. بازهم بر طالبان صدا می‌کنیم که بیایید به پروسه صلح، بیایید آتش‌بس کنید و دیگر گلیم جنگ را از وطن برچینید."

پس از یک مدت نرمش این نخستین بار است که مقام‌های بلندپایه افغان اظهارات تند را به آدرس طالبان مطرح می‌کنند.

اما سوال این‌جاست که این گونه اظهارات تند مقام‌های بلندپایه در شرایط حساس کنونی که امیدواری‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغانان بیشترشده اند به چه معناست؟

باری عارض آگاه امور سیاسی در این مورد به رادیوآزادی گفت: "تا جایی که اظهارات محب وخالد شنیده شده است، بخش نشرات حکومت نیز کلمات ضد صلح را استفاده می‌کنند، این نشان دهنده این است که حکومت هیچ اراده برای صلح ندارد وهمین دلیل است که این گونه اظهارات تند را مطرح می‌کند."

باری عارض آگاه امور سیاسی
باری عارض آگاه امور سیاسی

طالبان تا کنون دراین مورد چیزی نگفته اند.

این اظهارات درحالی بیان می‌شود، که بربنیاد گفته‌های مقام‌های امنیتی و دفاعی کشور اخیراً جنگ در شماری از ولایت‌های کشور شدت یافته و خشونت‌ها نیز بیشتر شده اند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به تازه‌گی در صفحه توییتراش نوشته است که در اثر خشونت‌ها در۲۴ساعت گذشته در افغانستان مردمان زیادی کشته شده و ادامه این گونه وضعیت برای آغاز گفت‌وگوهای صلح کمک نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG