لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

آماده‌گی مشروطِ طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغان‌ها پس از عید قربان


نمایند‌های گروه طالبان در حاشیه یک نشست در قطر
نمایند‌های گروه طالبان در حاشیه یک نشست در قطر

طالبان یک بار دیگر بر موقف قبلی این گروه در رابطه به آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان تأکید ورزیده می‌گویند که این گفت‌وگوها پس از تکمیل شدن روند مبادلۀ زندانیان آغاز خواهد شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر در حساب توییترش ناوقت دیروز نوشت، این گروه آماده است که زندانیان باقی ماندۀ حکومت افغانستان را تا عید قربان رها کند مشروط بر این‌که حکومت هم زندانیان باقی ماندۀ طالبان را مطابق فهرست سپرده شده آزاد کند.

شاهین افزوده که طالبان برای آغاز مذاکرات بین افغانان پس از ایام عید آمادگی دارد.

تلاش کردیم تا در مورد توییت تازۀ سخنگوی دفترسیاسی طالبان، تبصرۀ شورای امنیت ملی افغانستان را نیز در گزارش جا بدهیم اما جاوید فیصل سخنگوی این شورا تا تهیه گزارش در دسترس نبود.

فیصل اما در توییترش نوشت که زندانیان طالبان هنگام رهایی سوگند یاد کردند که به جنگ باز نمی‌گردند؛ اما شماری از آنها دوباره برضد مردم افغانستان می‌جنگند.

او افزوده که دفتر طالبان در قطر بر اساس تعهد، از برگشت زندانیان آزاد شده به میدان جنگ جلوگیری کند، خشونت را توقف دهد و گفت‌وگوهای مستقیم را به زودی آغاز کند.

به دنبال ادعای رسیدن تلفات به غیرنظامیان در حملۀ هوایی نیروهای افغان در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات، خواست‌ها برای کاهش خشونت در افغانستان بیشتر شده است.

مقام‌های محلی ولایت هرات گفته اند که در این حمله به روز چهارشنبه یک گردهمایی طالبان هدف قرار گرفته و در آن شماری از جنگجویان این گروه کشته شده اند.

وزارت دفاع افغانستان در خبرنامۀ گفته که به اساس معلومات ابتدایی، در این رویداد در منطقۀ "خم زیارت" به افراد ملکی آسیب نرسیده است.

اما شماری از شاهدان رویداد به خبرنگاران رادیو آزادی در محل گفته اند که در این حمله ۱۲غیرنظامی کشته و حدود ۲۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

طالبان در اعلامیۀ گفته اند که در این حمله، غیرنظامیانِ که برای استقبال از یک زندانی رها شده این این گروه به خانۀ او رفته بودند هدف قرار گرفته اند.

به گفتۀ طالبان در این رویداد ۸ غیرنظامی کشته شده و ۱۲غیرنظامی زخم برداشته اند.

رهایی تا به پنج‌هزار تن از زندانیان طالبان و حدود یک‌هزار زندانی حکومت افغانستان بخشی از موافقتنامۀ امریکا و طالبان است که در ۲۹ ماه فبروری در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

شماری از طالبان رهاشده از بند حکومت افغانستان
شماری از طالبان رهاشده از بند حکومت افغانستان

بر مبنای این توافق، گفت‌وگوهای بین افغانان باید در دهم ماه مارچ آغاز می‌شد اما ظاهراً به دلیل تکمیل نشدن روند مبادلۀ زندانیان هنوز شروع نشده.

به اساس گزارش‌ها، حکومت افغانستان تا حال بیش از چهار هزارزندانی طالبان را از بند رها کرده است.

طالبان گفته که تاکنون ۸۶۱ زندانی حکومت را آزاد کرده اند.

اما حکومت افغانستان با رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالبان مخالفت کرده و گفته که آنها به ارتکاب جرایم سنگین متهم اند.

حکومت از طالبان خواسته که فهرست جدید از زندانیان خود را ارائه کنند.

دیبرا لاینز نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان در توییتی به روز پنج‌شنبه گفت، برای خوبی تمام مردم افغانستان اکنون وقت آن است که هر دو طرف سطح خشونت را کاهش دهند، زندنیانِ را که الزامی اند رها کنند، جنگ را در عیدِ آینده توقف دهند و سپس به صورت فوری گفت‌وگوها را آغاز کنند.

طالبان و حکومت افغانستان در سه روز عید رمضان امسال آتش‌بس کرده بودند.

از سوی دیگر رولاند کوبیا نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در حساب توییتر خود ناوقت دیروز نوشت که پروسۀ صلح افغانستان بیشتر با مشکل میزان غیرقابل قبولِ خشونت رو به رو است تا مسئلۀ رهایی زندانیان.

او گفته که شاهد پایان خشونت نیستند و افزوده که اگر جوانب، آتش‌بس را به اجرا می گذاشتند، خشونت به شدت کم می‌شد.

XS
SM
MD
LG