لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

استقبال دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از آتش‌بس و صلح دایمی


نمایند‌های گروه طالبان در حاشیه یک نشست در قطر
نمایند‌های گروه طالبان در حاشیه یک نشست در قطر

به دنبال درخواست دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) مبنی بر توقف جنگ در روزهای عید، دفتر رسانه‌های معاون اول رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که اگر طالبان آتش‌بس نمی‌کنند حد‌اقل خشونت‌ها را کاهش دهند تا زمینه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و صلح سرتاسری در افغانستان فراهم شود."

رضوان مراد رئیس مطبوعات و روابط عامه دفتر امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور، هرچند از آتش‌بس احتمالی در روز های عید استقبال می‌کند اما می‌گوید، آتش‌بس موقتی نمی‌تواند درد مردم را دوا کند.

رضوان مراد رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان​

آقای مراد می‌گوید دولت افغانستان خواهان مذاکرات بین‌الافغانی است تا به گفته وی زمینه برای صلح سرتاسری فراهم شود.

او می‌افزاید: "اگر آتش‌بس هم نمی‌شود، خشونت تا حدی کاهش یابد، تا مردم مطمین شوند که راه حل جنگ افغانستان و زمینه صلح فراهم می‌شود و مذاکرات میان حکومت و طالبان آغاز شود، تا زمانی که مذاکرات و کاهش خشونت محسوس نشود سه روز آتش‌بس ممکن کار خوبی باشد؛ اما درد افغان‌ها را دوا نمی‌کند."

رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، از طالبان و دولت این کشور خواسته تا در روزهای عید قربان جنگ را توقف دهند.

دیبرا لاینز رئیس این دفتر از هر دو طرف دخیل در جنگ خواسته تا با متوقف کردن جنگ زمینه را برای مذاکرات بین‌الافغانی فراهم کنند.

دیبرا لاینز رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان
دیبرا لاینز رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان

یوناما روز پنج‌شنبه(۲ اسد) در صفحه توییتر خود به نقل از خانم لاینز نوشته است که طرف‌های درگیر جنگ باید در روزهای عید قربان آتش‌بس کرده و همچنان پس ازعید قربان گفت‌وگوهای بین افغانان را آغاز کنند.

طالبان تا هنوز نگفته که آیا در روزهای عید آتش‌بس می‌کنند یا نه. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه، امروز جمعه به رادیو آزادی گفته است که هنوز زود است تا در این باره اظهار نظر کند.

اما مولوی قلم‌الدین "رئیس اداره امر به معروف و نهی از منکر در زمان رژیم طالبان" به رادیو آزادی می‌گوید، این احتمال وجود دارد که طالبان در روزهای عید آتش‌بس کنند.

او افزود: "امیدواری وجود دارد که آتش‌بس شود، معلومات موثق ندارم که طالبان فیصله کرده اند یا نه. اما من خوشبین هستم که در روزهای عید آتش‌بس خواهد شد."

از سویی هم سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز در حساب توییترش نوشته بود که این گروه آماده است زندانیان باقی ماندۀ حکومت افغانستان را تا عید قربان رها کند مشروط بر این‌که حکومت هم زندانیان باقی ماندۀ طالبان را مطابق فهرست سپرده شده آزاد کند.

شاهین افزوده که طالبان برای آغاز مذاکرات بین افغانان پس از روزهای عید قربان آمادگی دارد.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اما در توییترش نوشت که زندانیان طالبان هنگام رهایی سوگند یاد کردند که به جنگ باز نمی‌گردند اما فیصل گفته که شماری از آنها دوباره "برضد مردم افغانستان جنگ را شروع کرده اند."

این در حالی است که اخیراً خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

در تازه‌ترین مورد، دو روز پیش در یک حمله نیروهای هوایی افغانستان در ولسوالی گذره هرات ادعا می‌شود که شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شده اند.

هرچند وزارت دفاع افغانستان گفته که در این حمله به طالبان تلفات وارد شده اما شماری از باشندگان محل و، داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفته که در این رویداد به غیرنظامیان نیز تلفات وارد شده است.

XS
SM
MD
LG