لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

کمیسیون حقوق بشر: بصورت میانگین روزانه ۱۶ فرد ملکی در افغانستان کشته می‌شوند


شماری از افرادی که در اثر حمله انتحاری در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار زخمی شدند. May 13, 2020
شماری از افرادی که در اثر حمله انتحاری در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار زخمی شدند. May 13, 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در ناامنی‌های اخیر در افغانستانبسیاری افراد ملکی که هیچ نوع نقشی در جنگ ندارند کشته و زخمی شده اند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و روابط عامه این کمیسیون شام روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "در مناطق مختلف کشور مطابق به بررسی‌های ما به صورت میانگین روزانه ۱۶ فرد ملکی که هیچ‌گونه در جنگ نقشی ندارند قربانی می‌شوند. بنابر این مطابق به بررسی ما تنها در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۳۰ کودک کشته و زخمی به ثبت رسیده. ممکن این تعداد بیشتر باشد."

در تازه‌ترین مورد ادعا شده که در حمله هوایی در ولسوالی گذره ولایت هرات تعدادی از افراد ملکی کشته و زخمی شده اند.

مقام‌های هرات می‌گویند که این حمله روز چهارشنبه بر یک تجمع طالبان صورت گرفته و در نتیجه آن یک تعداد افراد مسلح افراطی کشته شده‌اند.

اما بعضی از باشندگان محل به خبرنگار رادیو آزادی گفته اند که در این بمباری حداقل ۱۲ فرد ملکی کشته و بیش از۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.

حمله هوایی بر 'گذره' ۱۲ کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجا گذاشته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز پنج‌شنبه در اشاره به حادثه درولسوالی ادرسکن هرات طی اعلامیه‌ای گفت: "کشته شدن افراد ملکی به هیچ‌صورت قابل توجیه نیست."

آقای عبدالله تقاضا نمود که با نزدیک شدن مذاکرات بین افغانان خشونت هم کاهش یابد.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روز پنج‌شنبه در توییتر خود نوشت: "قبرهای بیشتر برای پیشرفت مذاکرات صلح کمک نمی‌کنند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم از طرف‌های درگیر جنگ خواست که برای آتش‌بس گام‌های عملی بردارند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و روابط عامه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و روابط عامه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و روابط عامه این کمیسیون گفت: "به هر انداز‌ۀ که جنگ طولانی می‌‌شود، به همان اندازه حقوق بشر هم بیشتر زیرپا می‌شود. ما از تمام طرف‌هایی‌که در جنگ افغانستان دخیل اند می‌خواهیم که برای آتش‌بس قدم بردارند و برای کاهش خشونت‌ها باید گام‌های اساسی برداشته شوند. بدبختانه افراد ملکی، غیر نظامیان و مردم بی‌دفاع قربانیان اصلی اند که این برای ما قابل نگرانی می‌باشد."

اما همزمان با افزایش تلفات ملکی در جنگ جاری افغانستان تعداد تلفات سربازان افغان هم بیشتر شده است.

روزنامه ایشن لایت چاپ بریتانیا دیروز جمعه به نقل از بعضی از گزارش‌ها نوشته است که در سه هفته گذشته در ۱۱ ولایت افغانستان در نتیجه ۲۲۰ حمله طالبان دست کم ۲۵۰ سرباز افغان کشته و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

آرشیف، دو پولیس که در یکی حمله انتحاری در ولایت پکتیا زخمی شده اند.
آرشیف، دو پولیس که در یکی حمله انتحاری در ولایت پکتیا زخمی شده اند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز پنج‌شنبه گفت تلفات در میدان جنگ نشان دهنده یک فاجعه بشری می‌باشد که قربانیان اصلی آن افراد ملکی اند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" روز پنج‌شنبه از طرف‌های درگیر در افغانستان خواست که در روزهای عید قربان آتش‌بس کنند. حکومت افغانستان از این تقاضا استقبال کرده است.

دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است اگر طالبان آتش‌بس نمی‌کنند، حداقل خشونت را کاهش دهند تا برای مذاکرات صلح سرتاسری در افغانستان زمینه مساعد شود.

XS
SM
MD
LG