لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

کار ساخت تونل‌های انحرافی بند بخش‌آباد آغاز شده است


بند بخش آباد در ولایت فراه
بند بخش آباد در ولایت فراه

مقام‌های محلی فراه از آغاز کار عملی بند بخش‌آباد خبر می‌دهند.

محمد شعیب ثابت والی فراه می‌گوید به هزینه بیشتر از ۱۱ میلیون دالر امریکایی کار ساخت تونل‌های انحرافی این بند آغاز شده که تا ختم سال جاری تکمیل خواهند شد.

او روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که بعد از اتمام کار تونل‌ها، کار در سایر بخش‌های آن آغاز می‌شود: "کار ساخت تونل‌ها که ۱۱.۸ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد، جریان دارد. بعد از آن فوراً کار بالای خود بند شروع خواهد شد، البته کار ساخت تونل‌ها در برج حوت سالجاری به اتمام می‌رسد."

در همین حال، باشندگان فراه می‌گویند چشم به راه رسیدن روشنی از این بند به خانه‌های شان اند.

محمد عوض ۴۸ ساله، یکی از دهقانان فراه روز جمعه به رادیو آزادی گفت که او ۱۱ سال عمر داشت که نیاکانش می‌گفتند کار عملی بند بخش آباد فراه از سوی حکومت آغاز می‌شود اما حالا که ۳۷ سال از این گپ می‌گذرد هنوز هم کار عملی این بند شروع نشده است.

او گفت که ساخت بند بخش آباد باعث رشد زراعت در این ولایت خواهد شد: "ما می‌خواهیم که بند بخش‌آبا ساخته شود، آب چاه‌ها سطحش بالا می‌رود و کشاورزی مردم خوب می‌شود، مردم از برق مستفید می‌شوند. خلاصه بسیار یک کار نیک است."

در این حال اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که باید تمام باشنده های این ولایت از این پروژه ملی حمایت و حراست کنند.

دادالله قانع عضو این شورا به رادیو آزادی گفت که مردم باید در قسمت اعمار بند بخش آباد فراه با حکومت همکاری کند: "امید ما از مردم اینست که برای نگهداری بند نه تنها ولسوالی بالابلوک بلکه تمامی باشنده‌های ولسوالی‌های ده گانه سهیم شوند و حکومت مرکزی نیز باید برای ساخت این بند گام‌های عملی بردارد."

به گفته مقام‌های محلی فراه، کار طرح این بند ۵ سال پیش به هزینه چهار و نیم میلیون دالر امریکایی تکمیل گردید.

به باور آگاهان در صورتی که کار این بند تکمیل شود، قابلیت و توانایی ذخیره ۱،۳۶۰ میلیون متر مکعب آب و ظرفیت تولید ۲۷ میگاوات برق را دارد. این بند ده‌ها هزار هکتار زمین را نیز آبیاری خواهد کرد.

گزارش: حفیظ‌الله نورزاد

XS
SM
MD
LG