لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

هشت صبح: شماری از زندانیان رها شده طالبان به میدان‌های نبرد رفته‌اند


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

رونامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد صلح و آتش‌بس مطالبی نوشته‌اند.

  • هشت صبح

رونامه هشت صبح با اشاره به اظهارات اخیر زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان نوشته است در حملات تازه طالبان تعداد زیادی افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

سرمقاله‌نویس ادعا کرده است که شماری از زندانیان رها شده طالبان بر خلاف تعهدات خود به میدان‌های نبرد رفته‌اند و این مسئله سبب شده تا جنگ شدت بخشد.

هشت صبح همچنین تاکید کرده است که طرف‌های درگیر جنگ باید از خشونت دست بردارند و از فرصت به میان آمده استفاده مؤثر کنند.

  • هیواد

روزنامه هیواد بر برقراری آتش‌بس تأکید کرده و گروه طالبان خواسته که به این درخواست پاسخ مثبت دهد.

به باور سرمقاله‌نویس، اگرچه حکومت افغانستان براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان ۹۰ درصد زندانیان آنها را رها کرده است، اما باز هم طالبان جنگ را متوقف نکرده حتی کاهش هم نداده است.

در سرمقاله با اشاره به خواست مردم نوشته شده که صلح به هدف تقسم قدرت نیست، بلکه به معنای تقسیم مسئولیت است.

سرمقاله‌نویس آتش‌بس را در شرایط کنونی یک نیاز مبرم دانسته و گفته است که عید قربان نزدیک است و در چند روز مانده به عید، افزایش خشونت‌ها و ریختن خون افراد بیگناه جنایت نابخشودنی است.

روزنامه از طالبان مسلح خواسته است که برای آمادگی به مذاکرات صلح باید آتش‌بس کنند و ملت را از این بدبختی بزرگ نجات دهند.

طالبان در عید رمضان آتش‌بس را اعلام کردند که حکومت افغانستان از آن استقبال کرد و طالبان در کنار آتش‌بس، روند رهایی زندانیان را هم سرعت بخشیدند اما بعد از عید گزارش‌ها از افزایش خشونت‌ها در ولایات مختلف به نشر رسید.

  • ویسا

روزنامه ویسا با اشاره به رهایی زندانیان طالبان و همچنین توییت سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نوشته که اگر حکومت افغانستان زندانیان طالبان را رها کند، این گروه هم کار مشابهی خواهد کرد بعد از عید قربان زمینه گفت‌وگوهای صلح فراهم شود.

اما به نظر نویسنده، حکومت برای رهایی زندانیان باقیمانده آماده نیست و آنان را دارنده دوسیه‌های جرمی می‌داند و حکومت برای رهایی این زندانیان آماده نیست.

روزنامه به نقل از جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت نوشته است که شماری از زندانیان رها شده دوباره به میدان‌های جنگ رفته‌اند.

به باور نویسنده، در چنین حالتی طالبان اعلان می‌کنند که افزایش خشونت‌ها در افغانستان و اختلاف در باره رهایی زندانیان سبب عدم آغاز مذاکرات صلح و تاخیر آن شده است.

XS
SM
MD
LG