لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

'۴ معدن هرات به حمایت گروه طالبان به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند'


شماری از جنگجویان گروه طالبان
شماری از جنگجویان گروه طالبان

مسئولان اداره معادن هرات می‌گویند که چهار معدن به گونه‌ غیرقانونی با حمایت گروه طالبان استخراج می‌شوند. به گفته آنها، استخراج این معادن باعث افزایش ناامنی‌ شده است.

ضیاالحق پوپل، رئیس معادن هرات می‌گوید که بخشی از مواد استخراجی این معادن با حمایت طالبان به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق می‌شود: "چندین معدن در هرات به‌‎شکل غیرقانونی استخراج می‌شود. یکی معدن غوریان است، دوم معدن سرب است. یکی در ولسوالی فارسی و ادرسکن است که به شکل غیرقانونی استخراج می‌شود. یک معدن دیگر به نام معدن کلیسیت است که در ولسوالی شیندند و در ساحه میل ۷۳ به اساس گزارش‌ها داریم و مواد آن استخراج می‌شود و برای فروش به کشورهای دیگر انتقال می‌شود."

ضیاالحق پوپل، رئیس معادن هرات
ضیاالحق پوپل، رئیس معادن هرات

استخراج غیرقانونی معادن باعث گسترش جغرافیای جنگ در ولسوالی‌های هرات شده است. مسئولان در ریاست معادن و پطرولیم هرات می‌گویند که بخشی از درآمد استخراج غیرقانونی معادن به جیب طالبان واریز می‌شود.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات نسبت به پیامدهای منفی استخراج غیرقانونی معادن هشدار می‌دهد: "استخراج چهار معدن به صورت غیرقانونی و در عین حال به اصطلاح پرداختن مالیات به طالبان که مخالفان دولت هستند، این واقعیت به هیچ عنوان قابل قبول نیست و صادرات غیرقانونی آن به کشورهای همسایه این‌ها از مشکلاتی است که به جدیت با آن پرداخته شود، هرات جایگاهی نیست که مردم از آن سوء استفاده بکند و باید دولت حتماً نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد."

مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات
مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات

شورای امنیت ملی افغانستان از وزارت معادن و پطرولیم خواسته که محلات استخراج غیرقانونی را مشخص کند تا عملیاتی برای پاکسازی این معادن آغاز شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات بر تلاش نیروهای افغان برای تأمین امنیت معادن تأکید می‌کند: "این از جمله مکلفیت‌های قانونی ما است تا در راستای تأمین امنیت پروژه‌های ملی از جمله معادن اقدام لازم انجام بدهند، با توجه به ظرفیت که امکاناتی که داریم و در این راستا هم اقداماتی انجام بدهیم."

اما گروه طالبان تا حال نگفته که در استخراج غیرقانونی معادن در هرات دست دارد یا نه.

در ولایت هرات تنها از معادن سنگ مرمر، رخام و زغال سنگ استخراج قانونی صورت می‌گیرد. اما کارشناسان می‌گویند عدم توجه حکومت به استخراج غیرقانونی این معادن، باعث افزایش ناامنی خواهد شد.

ماه گذشته وحید قتالی، والی هرات نیز از استخراج غیرمعیاری معادن انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG