لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

شورای عالی مصالحه: حکومت و طالبان جنجال تبادله زندانیان را بگونه صلح‌آمیز حل کنند


شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.
شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.

جنجال‌ها بر سر رهایی حدود ششصد زندانی گروه طالبان از بند دولت افغانستان هنوز هم میان دو طرف باپرجاستند. آنچه که ظاهراً سبب شده تا آغاز مذاکرات بین افغانان را با بن بست روبرو سازد.

با وجود این جنجال‌ها هنوز هم دو طرف بر موضع‌گیری‌های قبلی خود تاکید می‌کنند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید، حکومت و طالبان باید این جنجال را در فضای مسالمت آمیز حل کنند.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت، طالبان نباید روی مواردی که روند صلح را آسیب می‌رساند، پافشاری کنند: "طالبان نباید روی مسایلی که به روند صلح کمک نمی‌کند پا فشاری کنند، انتظار ما این است اگر اراده برای صلح وجود داشته باشد باید روی مواردی تاکید شود که به پروسه صلح کمک می‌کند و ما را به گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی نزدیک می‌کند، حکومت و طالبان در پروسه تبادله زندانیان باید طوری به تفاهم برسند که تمام جنجال‌های به میان آمده حل شود."

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

این در حالی است که حکومت افغانستان از میان پنج هزار زندانی طالب تا حال حدود ۴،۴۰۰ تن‌شان را آزاد کرده و اما بر سر رهایی ۵۹۲ تن دیگر‌شان جنجال وجود دارد.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته است، این زندانیان به خاطری آزاد نمی‌شوند که "دوسیه‌های جرمی" دارند.

اما طالبان این ادعا را رد کرده می‌گویند که این زندانیان"سیاسی" اند.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفت، "طالبان باید لیست جدیدی از ۵۹۲ زندانی خود را در اختیار حکومت قرار دهند تا روی آن غور صورت گیرد."

آقای فیصل در پیامی به رادیو آزادی می‌گوید: "آن ها (طالبان) نباید به خاطر عدم رهایی چند قاتل بهانه‌ی دوام قتل عام افغانان را توجیه کنند."

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی
جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی

طالبان اما می‌گویند، اگر بر اساس فهرست قبلی زندانیان آنان آزاد شوند، این گروه علاقه دارد تا روند رهایی زندانیان هرچه زودتر به پایان رسیده و مذاکرات بین افغانان آغاز شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت، از جانب آنان برای رهایی زندانیان حکومت افغانستان پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته، او گفت این گروه متعهد است تا برای پروسه صلح کار‌های بیشتری انجام دهد.

اما این‌که جنجال‌ها بر سر رهایی ۵۹۲ زندانی دیگر طالبان چگونه می‌تواند حل شود؟

فیض محمد زلاند از کارشناسان سیاسی افغان در این باره می‌گوید: "وقتی که حکومت ادعا می‌کند که این تعداد زندانیان طالبان دوسیه‌های دعوای حق‌العبدی دارند باید لیست و دوسیه‌های‌شان را با رسانه‌ها شریک کند و بگوید که این طالبان به چه جرم‌های زندانی اند، با این کار طالبان تحت فشار و ملامتی قرار گرفته و لیست جدید ارائه خواهند کرد."

در همین حال رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان مدعی است که صلح در این کشور نیابتی شده است.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

آقای نبیل روز شنبه در یک گردهمایی در کابل گفت: "متاسفانه قربانی جنگ نیابتی را داده‌ایم اما حالا می‌بینیم که صلح ما هم نیابتی شده است، صلح نیابتی به این معنا که مردم افغانستان هیچ گونه اشتراکی در این صلح ندارند اما بالای سرنوشت ما کشورها و افراد و اشخاص تصمیم می‌گیرند که ما ناکامی‌های گذشته شان را دیده‌ایم و قیمت آن را پرداخته ایم."

او بر مشارکت همه اقشار افغانستان در پروسه صلح تاکید کرده و از حکومت خواست تا هرچه زودتر شک و تردید ها در این باره را جواب دهد.

بر اساس توافق‌نامه صلح میان طالبان و امریکا، باید حکومت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان را از بند آزاد کند. همچنان طالبان نیز باید روند رهایی یک هزار زندانی حکومت را تکمیل کند. انتظار می‌رود پس از تکمیل شدن این روند مذاکرات بین افغانان آغاز شود.

XS
SM
MD
LG