لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

کمیسیون حقوق بشر: در حملۀ هوایی در هرات، ۷ غیرنظامی کشته و ۱۰ تن زخمی شده اند


دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل
دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل

یافته‌های ابتدایی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهند که در حملۀ هوایی نیروهای افغان بر منطقه خم زیارت ولسوالی گذره ولایت هرات، به غیرنظامیان تلفات وارد شده است.

بر بنیاد آمار ابتدایی این کمیسیون در این رویداد هفت غیرنظامی به شمول پنج مرد، یک کودک و یک زن کشته شده اند و ده غیرنظامی دیگر به شمول شش مرد، دو کودک و دو زن زخم برداشته اند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و رسانه‌های این کمیسیون می‌گوید که این حمله با دقت لازم انجام نشده و از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و رسانه‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و رسانه‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

آقای فرهنگ روز شنبه (۴ اسد) به رادیو آزادی گفت: "هنوز مشخص نشده که این حملۀ هوایی نیروهای افغان به چه هدفی صورت گرفته است."

آقای فرهنگ افزود:‌"یافته‌های ابتدایی ما نشان می‌دهد که حدود هفده فرد ملکی در این حادثه کشته و یا زخمی شده اند؛ اما تحقیقات ما در این زمینه جریان دارد. ما نمی‌دانیم هدف از حمله چیست؟ با تأسف اصل دقت و تفکیک در نظر گرفته نشده است."

حملۀ هوایی نیروهای افغان بر منطقۀ خم زیارت ولسوالی گذرۀ ولایت هرات صبح روز چهارشنبه انجام شد.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که در این حمله [طالبان مسلح] هدف قرار گرفته اند و این حمله براساس اطلاعات دقیق انجام شده است.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه (۴ اسد) به رادیو آزادی گفت که شماری از فرماندهان مهم گروه طالبان در این رویداد کشته شده اند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای امان گفت: "عکس‌ها و تصاویر گرفته شده از رویداد محلۀ خم زیارت ولایت هرات نشان می‌دهند که طالبان مسلح در محل تجمع کرده بودند و افراد ملکی در تصاویر دیده نمی‌شوند. بر اساس اطلاعات ابتدایی وزارت دفاع در این حمله به افراد ملکی هیچ آسیبی نرسیده است. تلفات به افراد طالبان وارد شده و قومندانان و افراد کلیدی شان هدف قرار گرفته است."

باشندگان محل ادعا کرده اند که در این رویداد ۱۲ غیرنظامی به شمول یک زن و دو کودک کشته شده اند، ۶ تن ناپدید هستند و حدود ۲۰ نفر زخمی شده اند.

نجیب‌الله باشندۀ محل به خبرنگار رادیو آزادی که به محل رویداد رفته بود، خواست‌اش را چنین مطرح کرده است:‌"ما نه طالب هستیم و نه هم افراد دولت. ما مردم ملکی و مظلوم هستیم. ما به مظلومیت کشته شدیم و عدالت می‌خواهیم."

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان این حمله را محکوم کرده است.

همچنین عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز در اعلامیه ای گفته که خشونت و کشته شدن افراد ملکی به هیچ صورت قابل توجیه نیست.

افزایش تلفات غیرنظامیان در این اواخر از نگرانی‌هایی بوده است که نهادها ملی و بین‌المللی به شمول سازمان ملل به آن پرداخته اند و همواره از طرف‌های درگیر خواسته شده است که از غیرنظامیان حفاظت کنند.

XS
SM
MD
LG