لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

امریکا: روسیه به لیبیا اسلحه و جنگجو فرستاده است


شماری از جنگجویان مخالف حکومت لیبیا
شماری از جنگجویان مخالف حکومت لیبیا

اردوی ایالات متحده، روسیه را به فرستادن اسلحۀ تهاجمی و جنگجویان بیشتر به لیبیا متهم کرده است.

به گفتۀ امریکا، روسیه تلاش می‌کند تا در لیبیا جای پا پیدا کند.

فرماندهی ایالات متحده در افریقا این اتهام را بر روسیه دیروز وارد کرد.

این اتهام در حالی وارد شده است که طرف‌های درگیر در لیبیا برای کنترل شهر ساحلی استراتیژیک سِرت رویارویی می‌کنند.

پنتاگون تصاویری را پخش کرده که به گفته‌‌اش نشان می‌دهند، روسیه به فرستادن تجهیزات به گروه واگنر ادامه می‌دهد. واگنر یک شرکت نظامی خصوصی روسی است.

به گفتۀ پنتاگون، فراهم آوری جت‌‌های جنگی، وسایط زرهی، لاری‌ها و تجهیزات دفاع هوایی به وسیلۀ طیاره‌های باربری اردوی روسیه به جنگجویان واگنر همچنان ادامه دارد.

پنتاگون پیش از این نیز مسکو را به فرستادن جت‌های جنگی به لیبیا متهم کرده و در اوایل این ماه گفت، که گروه واگنر داخل و اطراف طرابلس، پایتخت آن کشور را ماین گذاری کرده است.

جنگ در لیبیا
جنگ در لیبیا

فرماندهی ایالات متحده در افریقا گفته است، روسیه برای حضور درازمدت خود در بحیرۀ مدیترانه از واگنر به عنوان گروه نیابتی استفاده می‌کند.

روسیه از طریق گروه واگنر به نیرو‌های زیر امر خلیفه حفتر موسوم به اردوی ملی لیبیا کمک می‌کند. این گروه علیه حکومت میثاق ملی لیبیا در جنگ است. سازمان ملل متحد از حکومت میثاق ملی حمایت می‌کند.

روسیه، فرانسه، مصر و امارات متحده عربی از نیروهای زیر امر خلیفه حفتر حمایت می‌کنند.

ترکیه که سرباز، طیاره‌های بی‌پیلوت و جنگجویان اجیر سوری را به حمایت حکومت طرابلس جا به جا کرده از حمایت قطر و ایتالیا بهره مند است.

دخالت انقره در ماه جنوری سبب شد که جلو پیشرفت خلیفه حفتر به سمت طرابلس گرفته شود و او بعضی از جا‌های را که تصرف کرده بود از دست داد.

روسیه و ترکیه که دو کشور بیشتر دخیل در لیبیا هستند در تلاش برقراری آتش‌بس در آن کشور اند که از دید تحلیلگران تصوری بیش نیست.

در تحولات مربوط به این بحران، پارلمان مصر هفته گذشته تصمیم گرفت که اگر نیروهای حکومت طرابلس به کمک ترکیه به سوی شهر سیرت پیشرفت کنند، قوای مصر مستقیماً در آن بحران دخالت کند.

جنگ بر سر سیرت، خطر رویارویی میان ترکیه و مصر را به میان می‌آورد، ترکیه عضو ناتو است و مصر هم از متحدان ایالات متحده در منطقه.

ایالات متحده از آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند تا راه برای حل سیاسی بحران لیبیا هموار ساخته شود.

XS
SM
MD
LG