لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

سهیل شاهین: برخی زندانیان آزاد شده گروه طالبان دوباره بازداشت شده اند


آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند
آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند

اتهام بندی‌های طالبان و حکومت افغانستان بر همدیگر پیش از آغاز مذاکرات بین‌ افغانان در روزهای اخیر نسبت به هر زمانی دیگر افزایش یافته اند.

دو طرف همدیگر خود را متهم می‌کنند که مخالف تعهدات صلح گام بر می‌دارند، در حالی که انتظار می‌رود تا دو طرف راه‌هایی را در پیش گیرند تا راه برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان هموار شود.

دفتر سیاسی طالبان در قطر ادعا می‌کند که امنیت ملی افغانستان در عملیات‌های نا به هنگام شان آن زندانیان گروه طالبان را دوباره بازداشت می‌کنند که در ماه های اخیر از زندان‌های حکومت رها شده اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب توییتر خود نوشته است: "از سوی امنیت ملی بالای زندانیان آزاد شده طالبان عملیات می‌شود و این افراد دوباره بازداشت شده و زندانی می‌شوند."

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

آقای شاهین نسبت از پی‌آمدهای چنین برخورد حکومت با زندانیان رها شدۀ طالبان هشدار می‌دهد. او می‌افزاید که این گروه به زندانیان آزاد شدۀ خود گفته است که در خانه های خود بمانند و به میدان‌های جنگ برنگردند.

در همین حال دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، هر چند زندانیان طالبان پیش از رهایی سوگند یاد کردند که به جنگ بر نمی‌گردند اما به گفته این شورا، برخی از این زندانیان دوباره سلاح برداشته و به جنگ برگشته اند.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی گفت: "طالبان باید در این بخش به تعهدات خود عمل کنند، تمام اسیران را رها کرده و خشونت‌ها را کاهش دهند، از برگشت زندانیان آزاد شده شان به میدان‌های جنگ جلوگیری کنند و گفت‌وگوهای صلح را هرچه زودتر آغاز کنند."

اما سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان می‌گوید، پیش از آنکه فرصت پیش آمده برای صلح به جنجال و بن‌بست مبدل شود هر دو طرف باید در پی یک ره‌یافت باشند.

سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا از اعضای پیشین گروه طالبان

او افزود: "ملت افغانستان بیشتر در این آتش سوخته است، زیان مالی و جانی بیشتر به مردم رسیده است، ملت می‌تواند گامی بردارد که به نفع افغانستان باشد، هر دو طرف باید از تحمیل خواسته های شان بر همدیگر بگذرند."

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا خبر داده است که زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ این کشور برای صلح افغانستان به تاریخ ۲۴ ماه جولای سفرهای خود به دوحه، اسلام آباد، اسلو و افغانستان را آغاز کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که آقای خلیل‌زاد در این سفر تلاش خواهد کرد تا برای آغاز مذاکرات بین افغانان بر هر دو طرف گفت‌وگو کننده صلح، فشار آورد.


خلیل‌زاد در حالی سفر خود را به منطقه آغاز کرده است که سازمان ملل متحد از حضور جنگجویان خارجی در صفوف طالبان اظهار نگرانی کرده است.

این سازمان در گزارش تازۀ خود که به شورای امنیت فرستاده از حضور جنگجویان خارجی به شمول پاکستانی‌ها و القاعده در صفوف طالبان یاد کرده است.

اما گروه طالبان با پخش یک اعلامیه، حضور جنگجویان خارجی در صفوف خود را رد کرده است.

این در حالیست که یکی از ماده‌های توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری در دوحه امضا شد به قطع رابطه طالبان با گروه‌های هراس افگن بین‌المللی اختصاص یافته است. اما امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان نیز به تازگی در حساب توییتر خود نوشته است که طالبان به شمول القاعده با دیگر گروه های هراس افگن روابط دارد.

XS
SM
MD
LG