لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

نگرانی مسئولان صحی هرات از موج دوم ویروس کرونا در هرات


آرشیف، بیمار ویروس کرونا در افغانستان
آرشیف، بیمار ویروس کرونا در افغانستان

مسئولان صحی هرات در غرب افغانستان نسبت به احتمال بالا گرفتن موج دوم شیوع ویروس کرونا در روزهای عید قربان هشدار داده‎اند.

به گفته آن‌ها، اگر مردم در روزهای عید قربان مانند عید فطر سهل‎انگاری کنند، ممکن است افراد بیشتری به این بیماری مبتلا شوند.

هرات کانون شیوع ویروس کرونا در سطح افغانستان است. شمار زیادی از هراتیان پس از عید فطر سال جاری به این ویروس مبتلا شدند و بیم تکرار موج ابتلا به این بیماری در عید قربان وجود دارد.

فرشاد فتاحی، باشنده هرات ۲۲ سال سن دارد. او روزهای دشواری را پس از مبتلا شدن به کووید-۱۹ سپری کرده، اما حالا از مردم می‌خواهد که اشتباه وی را مبنی بر جدی نگرفتن کرونا تکرار نکنند.

آرشیف
آرشیف

آقای فتاحی گفت: "در عیدی که گذشت، من کرونا را جدی نگرفتم. مثل عیدهای گذشته تجلیل کردم. پس از این‌که عید تمام شد، بلافاصله مبتلا به کرونا شدم. روزهای بسیار بدی را سپری کردم. من از همشهریان خود خواهشمندم که اشتباه عید گذشته را تکرار نکنند. در خانه‌های خود بمانند تا موج دوم کرونا رخ ندهد و خود آن‌ها به این ویروس مبتلا نشوند."

آمار رسمی مبتلایان کووید-۱۹ در هرات به بیش ۵،۴۰۰ تن رسیده، اما شمار زیادی از بیماران مبتلا به کرونا، آزمایش گرفته نشده‌اند. تا کنون ۱۷۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز جان باخته‎اند.

عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات، بار دیگر هراس دارد که در روزهای عید بحران کرونا در این ولایت تشدید شود.

عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات
عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات

آقای تمنا افزود: "خواهش من از مردم این است که برادرها، تا ریشه‎کن کردن و کنترل کردن کرونا خیلی فاصله داریم. کرونا خانه‎به‎خانه می‎آید. باز نشود که ما با موجی از مریضی مواجه شویم که خدمات ارائه کرده نتوانیم."

افزایش سرسام‌آور مبتلایان کرونا، خدمات‎رسانی صحی دولتی را در چهار ماه گذشته در هرات به چالش کشیده است. بارها از نبود امکانات کافی در مرکزهای درمانی بیماران کووید۱۹ انتقاد شده است.

سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات از مسئولان صحی می‌خواهد که آمادگی لازم برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا پس از عید داشته باشند، تا آمار فوتی‌ها افزایش پیدا نکند.

شیوع ویروس کرونا در ولایت هرات
شیوع ویروس کرونا در ولایت هرات

آقای بهادری گفت: "برنامه‌های که دولت به ولایت هرات داشت در موج اول ویروس کرونا خوب کارساز و موثر نبود و احتمال دارد که موج دوم کرونا به ولایت هرات بیاید و چه خوب است که دولت ما برنامه‌های داشته باشد که این دفعه موثر باشد و رضایت مردم را جلب کند."

هم اکنون رفت‌وآمد شهروندان افغان از طریق مرز اسلام‌قلعه به کشور ایران جریان دارد. شمار زیادی از افغان‌ها در روزهای عید به کشورشان بر می‌گردند، بیم انتقال ویروس کرونا از ایران به افغانستان هم چنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG