لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

مقام‌ها: تلفات غیرنظامیان در غور ۳۵درصد افزایش یافته است


آرشیف
آرشیف

نگرانی‌ها از «افزایش» خشونت در غور بالا گرفته. مسئولان محلی کمیسیون حقوق بشر و فعالان مدنی در این ولایت می‌گویند که پس از امضای توافقنامه صلح بین امریکا و گروه طالبان در ۲۹ فبروری گذشته، درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی بیشتر شده است.

عارف شادان، سرپرست دفتر کمیسیون حقوق بشر در غور به خبرنگاران گفته تلفات غیرنظامی در یک ماه گذشته در مقایسه با ماه پیش از آن، ۳۵ فیصد افزایش یافته است.

آقای شادان گفت :"در ماه سرطان تلفات افراد ملکی در غور به ۲۹ تن رسیده است. از این جمله ۱۶ تن زخمی و ۱۳ تن کشته شده‌اند. در بین این کشته‌شدگان زنان و اطفال نیز می‌باشند. عامل بیشتر کشته‌ شدگان طالبان هستند. نسبت به ماه قبل این آمار ۳۵ فیصد افزایش را نشان می‌دهد."

آقای شادان کشتن افراد غیرنظامی را "جنایت جنگی" خواند و از طرف‌های درگیر خواست که به حفاظت از غیرنظامیان توجه بیشتری کنند.

محمدحسن حکیمی، هماهنگ‌کننده نهادهای مدنی ولایت غور نیز در این کنفرانس خبری گفت که در یک ماه گذشته ۲۲ مأمور امنیتی در درگیری با طالبان کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت غور
اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت غور

آقای حکیمی گفت که طالبان بیشتر شاهراه‌ها را تصرف کرده‌اند و از مردم اخاذی می‌کنند: "در حالی که طالبان تعهد به کاهش خشونت کردند و با امریکایی‌ها صلح کردند، اما متاسفانه که در این اواخرخشونت‌های‌شان را افزایش داده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته. در تمام نقاط غور جنگ است. هر شب طالبان به مراکز ولسوالی‌ها حمله می‌کنند. افزایش چشم‌گیر تلفات نیروهای امنیتی داریم که تنها در یک ماه ۲۲ نفر را کشتند و ۴۰ نفر زخمی کردند."

اما محمدعارف عابر، سخنگوی والی غور می‌گوید: "شکی وجود ندارد در این ماه اخیر طالبان حملاتی داشتند بر پوسته‌های نیروی‌های امنیتی. شکی وجود ندارد که وقتی درگیری وجود داشته باشد، کشته و زخمی از هر دو طرف به میان می‌آید، اما ما آمار نداریم. گفته می‌توانیم که به ما هم تلفات وارد شده. گروه طالبان هم تلفات داشته است."

قاری یوسف احمدی سخنگوی گروه طالبان کشتار افراد ملکی از سوی این گروه را رد می‌کند و می‌گوید که عامل بیشتر این کشتارها حکومت افغانستان است.

در این کنفرانس خبری عبدالحمید ناطقی، عضو شورای ولایتی غور تلفات هر دو طرف را نگران‌کننده خواند و از طرف‌های درگیر خواست که در ایام عید قربان آتش‌بس کنند.

XS
SM
MD
LG