لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

کشته شدن ۱،۲۸۲ ملکی در ۶ ماه؛ 'افغانستان مرگبارترین کشور برای غیر نظامیان در جهان'


آرشیف، فردیکه در حمله انتحاری در داخل یک سالون عروسی در کابل زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه ایمرجنسی کابل.
آرشیف، فردیکه در حمله انتحاری در داخل یک سالون عروسی در کابل زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه ایمرجنسی کابل.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما باز هم افغانستان را ناامن‌ترین کشور برای غیرنظامیان در جهان خوانده است.

این دفتر با نشر گزارش ۶ ماه نخست ۲۰۲۰ در بارۀ تلفات غیرنظامیان گفته است که در این مدت ۱،۲۸۲ غیرنظامی کشته و ۲،۱۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

البته این آمار ۱۳ درصد کاهش را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، اما گزارش می‌افزاید که این کاهش به علت کاهش عملیات‌های نیروهای خارجی بوده است نه درگیری‌های طالبان و نیروهای دولتی.

ستیفنی کیس، مسئول بخش حفاظت از غیرنظامیان و کودکان یوناما امروز دوشنبه (۶ اسد) به رادیو آزادی گفت: "تلفات ملکی از سوی طالبان و حکومت افغانستان کاهش نیافته است – طرف هایی که انتظار می‌رود به میز مذاکره بنشینند. گزارش یوناما نشان می‌دهد که جنگ تاثیرات ژرفی بر غیرنظامیان دارد و به پیمانۀ زیادی مسایل حقوق بشری را به شمول حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیر تاثیر قرار داده است."

بانو کیس با تأیید آنچه در این گزارش آمده است، می‌گوید جنگ راه حل نیست و طرف‌های درگیر باید حفاظت از غیرنظامیان را اولویت دهند.

آرشیف، جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا
آرشیف، جنگجویان گروه طالبان در ولایت پکتیا

یافته‌های یوناما نشان می‌دهند که در شش ماه گذشته در کل عامل ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان عناصر ضد دولتی هستند.

از این میان طالبان عامل ۴۳ درصد تلفات غیرنظامیان هستند، نیروهای امنیتی عامل ۲۳ درصد تلفات، داعش و دیگر عناصر ضد دولتی عامل ۱۵ درصد تلفات گفته شده اند.

بربنیاد این گزارش نیروهای بین‌المللی عامل ۳ درصد تلفات در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی استند و در سه ماه پسین امسال هیچ تلفاتی بر غیرنظامیان وارد نکرده اند.

در این گزارش نیروهای وفادار به دولت افغانستان عامل ۳ درصد تلفات و عامل ۱۴ درصد تلفات دیگر درگیری‌های رو در رو شناخته شده اند که شلیک کنندۀ آن مشخص نشده است.

در بخشی از این گزارش دیبورا لاینز، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان از طالبان و حکومت می‌خواهد که جنگ را متوقف سازند و به میز گفت‌وگو حاضر شوند.

علت اصلی تلفات غیرنظامیان در گام نخست درگیری‌های زمینی، در گام دوم حملات انفجاری به شمول حملات انتحاری و ماین‌های کنار جاده‌یی و در گام سوم قتل‌های هدفمند خوانده شده اند.

بر بنیاد گزارش یوناما، تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ حمله‌های نیروهای امنیتی افغانستان ۹ درصد نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

آرشیف، حمله قوای هوایی در یکی از ولایات افغانستان
آرشیف، حمله قوای هوایی در یکی از ولایات افغانستان

در این گزارش همچنین آمده است که تلفات غیرنظامیان در شش ماه سال ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه آن در ۲۰۱۹ در نتیجۀ حملات هوایی ۳ برابر شده است.

بر اساس این گزارش ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان را بانوان و کودکان تشکیل می‌دهند که در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۱۳۸ زن کشته و ۲۵۹ زن دیگر زخمی و ۳۴۰ کودک کشته و ۷۲۷ کودک دیگر زخمی شده اند.

از سوی دیگر دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در خبرنامه‌یی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است که دولت متعهد است به گونۀ مشترک با یوناما در انعکاس واقعیت‌ها از محل جنگ کار کند.

در این اعلامیه آمده است که دولت ماه‌ها در حالت دفاعی قرار داشت، اما گروه طالبان به خشونتش علیۀ غیرنظامیان و تاسیسات عام‌المنفعه ادامه داد.

اما گروه طالبان جزئیات گزارش یوناما را در بارۀ مسئولیت تلفات غیرنظامی رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده گفته که این گونه گزارش‌ها بر اساس معلومات یک طرفه تهیه می‌شوند.

به گفتۀ آقای مجاهد، گزارش‌های یوناما بر اساس اطلاعات اداره‌های دولتی افغانستان تهیه می‌شوند.

از سوی دیگر ناتو گفته است که بهترین راه برای پایان دادن به رنج غیرنظامیان، پی‌گیری حل و فصل درگیری افغانستان از راه سیاسی است. همه طرف‌ها موافق هستند که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.
ناتو می‌گوید که سطح غیرقابل قبول خشونت توسط طالبان سبب کشته شدن بیشتر غیرنظامیان می‌شود.

این سازمان در تویتی گفته که اصرار طالبان بر خشونت به فرصت بی‌نظیر صلح آسیب می‌زند و ناتو از طالبان می‌خواهد تا خشونت را متوقف کنند، به تعهدات خود عمل کنند و وارد گفت‌وگوی صلح ببن افغانان شوند.

در پایان این گزارش یوناما با نگرانی از تلفات غیرنظامیان به ویژه قتل‌های هدفمند که در آن‌ها علمای دینی، کارمندان صحی، نهادهای عدلی و قضایی و نهادهای غیردولتی، فعالان مدنی و خبرنگاران هدف قرار می‌گیرند، از طرف‌های درگیر جنگ خواسته که به جنگ پایان دهند.

XS
SM
MD
LG