لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

سازمان صحی جهان: بستن مرزها موثر نیست به تدابیر صحی در آن‌ها توجه شود


آرشیف
آرشیف

طی چند روز گذشته، افزایش در موارد مثبت ویروس کرونا، برخی کشورها را نگران ساخته، تا حدی که برخی محدودیت‌ها را دوباره بر مسافرت‌ها به اجرا گذاشته اند.

سازمان صحی جهان می‌گوید، بستن مرز‌ها شاید خیلی موثر نباشد بلکه باید به تدابیر صحی در مرزها توجه شود.

مایک راین رئیس برنامه‌های اضطراری این سازمان روز دوشنبه (۲۷ جولای) در یک نشست انترنتی گفت که ممکن نیست مرزها برای همیش بسته بمانند و محدودیت بر سفر‌های خارجی تا مدت نا معلوم برقرار باشد.

او گفت: "برای کشورها تقریباً ناممکن خواهد بود تا مرزهای‌شان را تا آیندۀ نا معلوم مسدود بمانند. کسب و کار‌ها باید باز شوند، مردم باید کار کنند و تجارت باید آغاز شود."

به گفتۀ این مقام سازمان صحی جهان، تطبیق یک شیوه برای تمامی کشورها شاید قابل اجرا نباشد زیرا برخورد هر کشور با ویروس کرونا متفاوت‌تر بوده است.

به گونۀ مثال، سویدن از آغاز تا حالا هیچ‌گونه قرنطین عمومی را به اجرا نگذاشته و پوشیدن ماسک را در شش ماۀ گذشته اجباری نساخته است. فاصله‌های جسمی هم در آن کشور رعایت نمی‌شود.

شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در سویدن، نزدیک به ۸۰ هزار تن گفته می‌شود.

آرشیف، اندازه گیره درجه تب یک باشنده لندن از سوی یک کار کن صحی
آرشیف، اندازه گیره درجه تب یک باشنده لندن از سوی یک کار کن صحی

آنسو بریتانیا به کسانی که از اسپانیا به این کشور می آیند، قرنطین وضع کرده و به این ترتیب شیوۀ برخوردش را در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی تغییر داده است.

از سوی دیگر جرمنی که شاهد افزایش موارد مثبت ویروس کرونا در روزهای اخیر بوده، می‌گوید که اکثریت از وقایع به کسانی بر می‌گردد که از ترکیه و غرب بالکان به این کشور آمده اند. اما محدودیت‌های سفر در جرمنی خیلی‌ها کاهش یافته است.

ایالات متحدۀ امریکا هم سفر از چین و کشورهای اروپایی را ممنوع اعلام کرده و گفته است که در صورت نیاز فوری، مسافران بازگشت کننده از این کشورها، برای دو هفته قرنطین خواهند شد.

در ژنیو، تیدروس ادهانوم گیبریسوس رئیس سازمان صحی جهان روز دوشنبه (۲۷ جولای) گفت که ویروس کرونا بدترین وضعیت صحی را در جهان به بار آورده است: "ششمین بار است که وضعیت اضطراری صحی در جهان بر اساس معیارهای بین‌المللی اعلام می‌شود اما این یکی، شدید‌ترین همه است."

پوهنتون جانز هاپکینز امریکا آمار می‌دهد که تا دوشنبه بیش از ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در تمامی جهان به ویروس کرونا مبتلا شدند. اکنون شمار مرگ و میر هم از مرز ۶۵۰ هزار تن گذشته است. نزدیک به ۹ و نیم میلیون تن هم پس از ابتلا به ویروس کرونا دوباره شفا یافته اند که بیشترین‌شان شهروندان برازیل و ایالات متحده امریکا استند.

XS
SM
MD
LG