لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

دهلیز ترانسپورت زمینی موسوم به "کتای" در هرات افتتاح شد


افتتاح دهلیز ترانسپورت زمینی موسوم به کتای
افتتاح دهلیز ترانسپورت زمینی موسوم به کتای

شش موتر محموله‌های تجارتی شامل مواد غذایی و تایر موتر از طریق دهلیز حمل و نقل جاده‌ای کتای میان کشورهای قرغیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از طریق ولایت هرات کلید خورد.

این محموله ها در ایران بارگیری شده و از طریق مسیر "کتای" به کشورهای عضو منتقل می‌شود تا چالش‌های مسیر بررسی و سپس به گونه رسمی از این مسیر استفاده صورت گیرد.

یونس رهنورد، رئیس ترانسپورت زمینی هرات به رادیو آزادی گفت که محموله‌های تجارتی از طریق دهلیز "کتای" با استفاده از سیستم «تیر» یا حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال می‌شود.

او در ادامه گفت: "کتای یکی از دهلیزهای مهم اقتصادی و ترانسپورتی است که ما امروز شاهد افتتاح آن در ولایت هرات بودیم که ما بتوانیم محموله‌های تجارتی از ایران که مبدای محموله‌ها هست از طریق افغانستان به تاجیکستان و قرغیزستان صادر شود."

این در حالی است که مراسم افتتاحیه دهلیز جاده‌ای کتای، روز یک‌شنبه هفته جاری در بندر دوغارون ایران برگزار شد.

قرار است که محموله‌های تجارتی کشورهای ذینفع کتای با استفاده از سیتسم "تیر" یا حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال شود.

سید وحید قتالی والی هرات
سید وحید قتالی والی هرات

سید وحید قتالی والی هرات ابراز امیدواری می‌کند که با استفاده از راه لاجورد و کتای، کشورهای منطقه بیشتر از مسیر ترانزیتی افغانستان استفاده کنند: "شاید در شروع ما چالش‌های داشته باشیم و برای ما مهم این بود که این توافق‌نامه بین‌المللی [راه لاجورد و کتای] با افغانستان صورت بگیرد و کشورهای منطقه به این نتیجه از لحاظ اقتصادی برسند که افغانستان با صرفه‌ترین مسیر ترانزیتی است."

سال 1397 راه لاجورد در ولایت هرات افتتاح شد. این راه مسیر وصل افغانستان از طریق کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه است.

اما احمد سعید عظیمان، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات از حکومت می‌خواهد که دهلیزهای هوایی و زمینی را به گونه نمایشی افتتاح نکند: "هنوز زود هست که افغانستان بتواند به چهاراه ترانزیت تبدیل شود، مگر دولت توجه جدی بکند در قسمت چالش‌هایی که وجود دارد و تسهیلات لازم به وجود بیاورد، مطمین هستم که در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که این خطوط بتواند برای غنامندی اقتصاد افغانستان کمک کند."

هرات اهمیت بلند اقتصادی در سطح افغانستان دارد. با استفاده از راه‌های ترانزیتی لاجورد و کتای حجم سرمایه گذاری در این ولایت افزایش خواهد یافت. تاجران هرات از حکومت افغانستان می‌خواهند که در بخش زیرساخت های ترانسپورتی و ایجاد تسهیلات اقدامات جدی روی دست بگیرد، تا میزان صادرات به کشورهای خارجی افزایش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG