لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

اعتراض باشندگان پایتخت از قطع برق؛ کابل در ۲۴ ساعت ۲ ساعت برق دارد


آرشیف
آرشیف

کابل پایتخت افغانستان در ۲۴ ساعت تنها ۲ ساعت برق دارد. اگرچه شرکت برق اینکشور (برشنا) تعهد کرده که در سال ۱۳۹۹ برق۲۴ ساعته در کابل فراهم می‌کند، اما هنوز هم این تعهد عملی نشده است.

مردم در کابل می‌گویند، تمام کار و زندگی وابسته به نیروی برق است، اما در سه شبانه‌روز اخیر ساعت‌ها از برق محروم بوده‌اند.

به گفته آنان، به دلیل گسترش ویروس کرونا دروس دانش‌آموزان و دانشجویان هم آنلاین است، اما به دلیل بی‌برقی در این روزها از درس هم محروم هستند.

نور سید و جاوید به رادیو آزادی گفتند: "دو سه روز می‌شود که برق نداریم. گرمی زیاد است. از حکومت می‌خواهیم تا مشکلات برق را حل کند."

"به دلیل گسترش ویروس کرونا نتوانستیم دروس آنلاین خود را هم پیش ببریم، چون برق نیست."

ارشیف
ارشیف

شرکت برشنا می‌گوید، مشکل اساسی قطع برق در تاجیکستان است.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی این شرکت روز سه‌شنبه (۷ اسد) به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر تاجیکستان از ۴۰۰ میگاوات برق،تنها ۴۰ میگاوات برق به افغانستان می‌دهد.

آقای توحیدی می‌گوید، شرکت برشنا در حال گفتگو با ازبیکستان است تا هر چه زودتر برای کمبود برق راه حلی پیدا شود.

آقای توحیدی افزود: "ازبیکستان یک وقتی می‌خواست که در هر ۲۴ ساعت ۴۰۰ میگاوات برق بدهد، اما حالا ۲۵۰ میگاوات برق در روز و ۴۰۰ میگاوات برق در شب می‌دهد."

د افغانستان برښنا شرکت
د افغانستان برښنا شرکت

متخصصان انرژی و مدیریت آب می‌گویند، این کشور ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار میگاوات برق آبی، بادی، و خورشیدی را دارد، اما در حال حاضر تنها ۲۰ درصد برق موجود کشور را تولید می‌کند.

این کارشناسان می‌گویند، افغانستان در حال حاضر ۱۱ هزار میگاوات برق نیاز دارد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در ماه حوت ۱۳۹۵ گفته بود که کشورش به اندازه صد سال گذشته برق تولید می‌کند، از این سخنان آقای غنی پنج سال می‌گذرد و با وجود ترمیم برخی توربین‌های بند نغلو تنها ۶۰ میگاوات برق افزود شده است.

اگرچه انتقادها از حکومت بخاطر نبود برنامه تولید برق داخلی وجود دارد اما حکومت کمبود بودجه و سرمایه‌گذاری خارجی را از دلایل عمده حل این مشکل می‌داند.

XS
SM
MD
LG