لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

طالبان: لیست حکومت در مورد ۱۷۲ زندانی ما نادرست است


شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند
شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند

در حالی که روند تبادله زندانیان میان حکومت و طالبان در حال تکمیل شدن است اما اتهام بندی بر همدیگر از سوی هر دو سو به مرحله حساس خود رسیده است.

طالبان می‌گویند، از میان طالبانی که تا حال آزاد شده اند در باره ۱۷۲ تن‌شان معلومات نادرست شامل اسناد درج است.

این گروه می‌گوید آن‌ها این ادعای خود را ثابت کرده و حکومت نیز با آن‌ها، نادرست بودن اسامی این هفتاد و دو تن را پذیرفته است - ادعایی که حکومت افغانستان آن را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت به تیم تخنیکی این گروه نام‌های ۷۱ تنی را به عنوان زندانیان آزاد شده سپرده که به گفته مجاهد، این افراد هنوز هم در زندان اند.

مجاهد این را هم می‌گوید که حکومت ۷۲ تنی دیگری را نیز آزاد کرده که در لیست آنان شامل نبوده اند.

زندانیان رها شده گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان
زندانیان رها شده گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان

سخنگوی طالبان ادعا می‌کند که ممکن به سارنوالان رشوه داده شده باشد تا این افراد تحت نام افراد گروه طالبان آزاد شوند.

ذبیح‌الله مجاهد همچنان ادعا دارد که در لیست طالبان آزاد شده نام‌های ۲۳ نفر دیگر تکراری درج شده است.

نظر به ادعای وی در لیست زندانیان رها شده طالبان نام‌های شش زندانی این گروه که در زندان‌ها جان داده اند نیز شامل می‌باشد: "۷۲ تن در لیست آزاد شدگان شامل شده اند در حالی که این افراد در لیست ما نبودند، بناءً این معلومات دوگانه که از سوی حکومت داده می‌شود دلیلش عدم شفافیت و نبود هماهنگی است."

به گفته سخنگوی طالبان تا حال این گروه ۸۹۸ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده است. او می‌گوید حکومت تا هنوز ۴۳۵۳ زندانی این گروه را از بند آزاد کرده است.

در همین حال شورای امنیت ملی افغانستان ادعای طالبان در این باره را رد می‌کند.

جاوېد فیصل
جاوېد فیصل

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی در صحبت با رادیو آزادی، ادعا‌های سخنگوی طالبان را بی‌بنیاد خوانده و گفته است که این اظهارات به خاطری صورت می‌گیرد تا پروسه تبادله زندانیان تخریب شود.

آقای فیصل می‌گوید که گروه طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است.

او گفت، حکومت افغانستان تا حال ۴،۴۲۸ زندانی طالبان را آزاد کرده است.

حکومت افغانستان پیش از این گفته است که طالبان نیز در کنار زندانیان دولتی، افراد ملکی را هم به عنوان زندانیان نیروهای امنیتی از بند آزاد کرده اند.

عزیز الله دین محمد
عزیز الله دین محمد

عزیزالله دین محمد معاون پیشین شورای عالی صلح می‌گوید، باید هر دو طرف با تفاهم مشکلات موجود در این روند را حل کنند: "به عنوان یک افغان که به این موضوع می‌بینیم اگر حکومت می‌خواهد که با رهایی زندانیان می‌خواهد امتیازات دیگری بگیرد این کار خوبی نیست، اگر طالبان می‌گویند که از پنج هزار نفر یک نفر کمتر آزاد شود ما مذاکرات را شروع نمی‌‌کنیم این هم کار خوبی نیست، امکان دارد که بقیه زندانیان در جریان مذاکرات آزاد شوند، باید مذاکرات آغاز شود و با آغاز آن آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها به میان بیاید."

بر اساس تفاهمنامه امریکا و طالبان که در ۲۹ فبروری در قطر به امضا رسید باید دولت افغانستان ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد کند و همچنان طالبان نیز باید یک هزار زندانی نیروهای امنیتی و دفاعی را از بند رها کنند.

XS
SM
MD
LG