لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

نگرانی باشندگان ولسوالی امام‌صاحب کندز از افزایش ناامنی‌ها


آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان

شماری از باشندگان ولسوالی امام‌صاحب کندز نسبت به وضعیت امنیتی این ولسوالی اظهار نگرانی کرده و از مقام‌های این ولایت خواسته‌اند که برای تأمین امنیت اقدام فوری کنند.

در پی حمله‌های اخیر طالبان به مرکز ولسوالی امام‌صاحب ولایت کندز، نگرانی‌ها از ناامنی در این ولسوالی بالا گرفته است.

در حمله‌های هفته گذشته گروه طالبان بیش از ۳۰ نفر کشته شدند. یک منبع امنیتی که اجازه نداشت با رسانه‌ها صحبت کند، گفت که در این حمله‌های ۳۹ عضو نیروهای حکومتی کشته و ۴۸ نفر دیگر زخمی شدند.

در حال حاضر از ۱۸۵ روستای ولسوالی امام‌صاحب، بیشتر آن‌ها تحت کنترل گروه طالبان است و تنها مرکز این ولسوالی تحت کنترل دولت است

مقام ولسوالی امام‌صاحب ولایت کندز
مقام ولسوالی امام‌صاحب ولایت کندز

شماری از ساکنان این ولسوالی به دلیل ناآرامی آواره شده‌اند. یکی از این آوارگان حسیب‌الله قربان‌زاده ۲۹ ساله است. او روزهای سختی را به دلیل آوارگی سپری می‌کند.

"بر اثر همین جنگ‌هایی که در همین نزدیکی در ولسوالی امام‌صاحب صورت گرفت، ما از منطقه خود آواره و دربدر شدیم. هنوز دولت با ما کمکی نکرده است. از دولت می‌خواهیم که با ما کمک کند که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم."

با این حال، نصیراحمد یکی دیگر از باشندگان منطقه نوآباد این ولسوالی است. این جوان ۳۲ ساله گلکار در چهارراهی شهر امام‌صاحب منتظر کارفرمایی است که بیاید و او را ببرد.

"مهاجر شدیم. به شهر امام‌صاحب آمدیم. خودم گلکار هستم. یک روز کار است و یک روز کار نیست. همین جنگ‌ها ما را دربه‌در کرد. حالا با مشکلات زیادی مواجه هستم. روزگارم به بسیار سختی به پیش می‌رود. دولت کمک هم نکرده است. اگر کمک نمی‌کند، امنیت را تأمین کند تا دوباره به قشلاق خود برویم، زیرا آنجا دهقانی داریم روزگار ما خوب می‌گذرد."

نگرانی باشندگان ولسوالی امام‌صاحب کندز از افزایش ناامنی‌ها در این ولسوالی
نگرانی باشندگان ولسوالی امام‌صاحب کندز از افزایش ناامنی‌ها در این ولسوالی

از سویی هم صفی‌الله امیری، معاون شورای ولایتی کندز هُشدار می‌دهد که اگر به اسرع وقت به وضعِ جاری امام‌صاحب رسیدگی نشود، به زودی سقوط آن به دست گروه طالبان دور از تصور نخواهد بود.

آقای امیری افزود: "ولسوالی امام‌صاحب بیش از ۱۸۰ قریه دارد. گفته می‌توانم که هم اکنون در ۲۰ قریه امام‌صاحب دولت حاکمیت دارد و متباقی تمامی قریه‌ها تحت تسلط طالبان مسلح قرار دارد. بیش از ۷۰ کیلومتر سرحد داریم با کشور تاجیکستان. بدختانه یک بلیستش هم در دست دولت نیست. مرز کاملاً در کنترول طالبان قرار دارد."

اما عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز می‌گوید که تأمین امنیت و سرکوب طالبان مسلح در اولویت کار رهبری ولایت کندز قرار دارد.

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز
عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز

آقای مردای گفت: "تهدیدها و تحرکات طالبان مسلح در ولسوالی امام‌صاحب موجود است. در خصوص از بین بُردن تهدیدها و سرکوب طالبان مسلح نیروهای امنیتی و دفاعی روی مکانیزمی ویژه کار می‌‌کنند. با تطبیق آن وضعیت امنیتی در ولسوالی امام‌صاحب بهتر خواهد شد."

ولسوالی امام صاحب ۷۰ کیلومتر با شهر کندز فاصله دارد. این ولسوالی ۷۴ کیلومتر با کشور تاجیکستان مرز مشترک دارد. در این بخش رودخانه آمو مرز طبیعی بین افغانستان و تاجیکستان را شکل داده است.

به گفته منابع محلی، ۹۵ درصد مرز مشترک بین کشور در خاک افغانستان تحت کنترل طالبان است.

XS
SM
MD
LG