لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

'اینجنیوتی' هلیکوپتر روباتیک 'ناسا' برای تحقیقات در سیارۀ مریخ


اینجنیوتی هلیکوپتری که ناسا آنرا برای فرستادن به سیاره مریخ ساخته است.
اینجنیوتی هلیکوپتری که ناسا آنرا برای فرستادن به سیاره مریخ ساخته است.

پرواز هلیکوپتر در جو رقیق مریخ از لحاظ انجنیری یک کار بسیار مشکل است. اما دانشمندان ادارۀ تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) هلیکوپتری را ساخته اند که می‌تواند در همچو شرایط دشوار پرواز کند.

دانشمندان ناسا این هلیکوپتر را "اینجنیوتی" (Ingenuity) نام داده اند و انتظار می رود که دریچه تازه ای‌ را به روی تحقیقات فضایی باز کند.

قبل از این دستگاه هایی که در مدار مریخ قرار می‌گرفتند، توانایی دسترسی آنها به جزئیات این سیاره کاهش ‌می‌یافت و ربات‌ها(رو ور ها) هم دارای قدرت مانور و توانایی تحقیقاتی محدود بودند.

اما هلیکوپترهای تحقیقاتی، قدرت مانور و سرعت بهتر دارند، همچنان می‌توانند با دقت زیاد تحقیقات‌شان را انجام دهند.

به اساس گزارش نشر شده در سایت رسمی ناسا، بدنۀ اصلی هلیکوپتر "اینجنیوتی"، کمی بزرگ‌تر از یک توپ فوتبال است، دارای چهار پایه نازک بوده که دو پروانه (چرخ) بزرگ بالای آن قرار گرفته‌ اند و برعکس جهت هم می‌گردند. روی این پروانه‌ها یک صفحۀ چارچ آفتابی نصب شده.

دانشمندان ناسا با استفاده از عایق‌‌های خاص و یک گرم‌کن تلاش کرده اند، تجهیزات حساس این هلیکوپتر را از سرمای شدید مریخ حفظ کنند.

مقامات ناسا گفته‌اند، در انتظار پرواز هلیکوپتر"اینجنیوتی" برای نخستین بار در یک سیارۀ دیگر به غیر از زمین هستند.

این پرواز را شماری از دانشمندان، یک انقلاب جدید در پرواز، مانند پرواز برادران "رایت" خوانده اند.

قرار است این هلیکوپتر، پنج بار در یک ماه پرواز کند و بعد از هر پرواز به مدت کوتاه نیاز دارد تا بطری‌هایش توسط صفحۀ چارچ آفتابی دوباره چارچ شوند.

این هلیکوپتر با دو کمره، یکی سیاه و سفید و دیگر رنگه مجهز شده.

ادارۀ تحقیقان فضایی امریکا (ناسا) می‎‌گوید، قصد دارد یک هلیکوپتر دیگر را توسعه دهد که با انرژی هسته‌ای کار می‌کند و قرار است به یکی از اقمار زحل فرستاده شود.

دانشمندان ناسا می‌گویند، به دلیل جو رقیق، در حال حاضر احتمالاً هلیکوپتری ساخته نخواهد شد که قابلیت انتقال انسان را در مریخ داشته باشد. هلیکوپترهای نوع "اینجنیوتی" توانایی حمل صرف چند کیلوگرم تجهیزات تحقیقاتی را خواهند داشت.

در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای سفر به مریخ در کشورهای مختلف جهان وجود دارد و تا اکنون چندین ماموریت تحقیقاتی اتوماتیک هم به مریخ فرستاده شده است.

XS
SM
MD
LG