لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

تاکید طالبان بر رهایی زندانیان این گروه و عملی شدنِ 'توافقنامه دوحه'


دفتر نماینده‌های گروه طالبان در قطر
دفتر نماینده‌های گروه طالبان در قطر

گروه طالبان می‌گویند پروسۀ رهایی زندانیان را از جانب خود تکمیل کرده اند.

طالبان می‌گویند اگر حکومت افغانستان همۀ زندانیان گروه طالبان شامل در فهرست را به اساس "توافقنامه دوحه" رها سازد زمینه برای آغاز گفت‌وگوی بین‌ افغانان بعد از عید مهیا خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک خبرنامه گفته است که دیروز در غور، هرات، فراه، نیمروز، زابل و بلخ ۸۲ تن از محبوسین دولتی رها شدند.

آقای شاهین افزوده که با رهایی این محبوسین پروسۀ رهایی زندانیان از سوی طالبان تکمیل و ۱۰۰۵ زندانی در ۳۰ ولایت رها شدند.

اسیران حکومتی که از سوی گروه طالبان رها شده اند
اسیران حکومتی که از سوی گروه طالبان رها شده اند

طالبان می‌گویند این شمار زندانیان در ۵۴ دسته در ظرف سه ونیم ماه رها شدند و این پروسه به مناسبت حلول عید و نافذ کردن تعهدات توافقنامۀ دوحه تکمیل شد.

در توافقنامۀ دوحه که پنج ماه پیش میان امریکا و طالبان امضا شد تصریح شده که قبل از آغاز گفت‌وگوی بین افغانان حکومت افغانستان ۵ هزار زندانی طالبان و آنها هزار اسیر دولتی را باید رها سازند.

حکومت افغانستان تاکنون حدود چهار و نیم هزار زندانی طالبان را رها کرده ولی گفته است چند صد زندانی را که دوسیه‌های جرمی و قضایای حق‌العبد دارند رها نمی‌کند و طالبان باید در بدل آنها رهایی افراد دیگری را تقاضا کنند. ولی طالبان اصرار می‌کنند که همۀ افراد شامل فهرست باید رها شوند.

آرشیف، شماری از زندانیان رهاشده گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان
آرشیف، شماری از زندانیان رهاشده گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان

اختلافات برسر رهایی این چندصد زندانی ظاهراً مانع آغاز گفت‌وگوی بین افغان‌ها شده و هنوز معلوم نیست که این گفت‌وگو چه زمانی آغاز خواهد شد.

ولی زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان در بازدید اخیر خود از دوحه و کابل در بارۀ کاهش خشونت، آغاز گفت‌وگوی مستقیم و مبادلۀ زندانیان با طرفین صحبت کرده است.

دیدار خلیلزاد با نماینده‌های گروه طالبان در قطر
دیدار خلیلزاد با نماینده‌های گروه طالبان در قطر

طالبان همزمان با این سفر آقای خلیلزاد به منطقه آتش‌بس سه روزۀ عید را اعلام کردند که دولت هم در مقابل از جانب خود اعلام آتش‌بس کرد.

حکومت افغانستان هنوز در بارۀ تکمیل پروسۀ رهایی زندانیان از جانب طالبان کدام تبصره نکرده؛ ولی قبلاً گفته است که اگر همه اسیران دولتی رها شوند دربارۀ رها ساختن زندانیان باقی‌ماندۀ طالبان تصمیم خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG