لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

برای رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان لویه جرگۀ مشورتی برگزار می‌شود


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در حال سخنرانی به مناسبت عید قربان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در حال سخنرانی به مناسبت عید قربان

رئیس جمهور افغانستان برای رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان لویه جرگۀ مشورتی را فرا می‌خواند.

رئیس جمهور افغانستان در پیام عیدی خود که به گونۀ زنده از برخی رسانه‌های محلی پخش می‌شد گفت که او "صلاحیت" آزادسازی چهار صد زندانی گروه طالبان را ندارد که شامل فهرست پنج هزار نفری این گروه است.

محمد اشرف غنی پس از ادای نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری همچنان گفت، این به معنای این نیست که "چهارصد زندانی باقی‌مانده گروه طالبان" آزاد نخواهند شد.

آقای غنی افزود که برای تعیین سرنوشت این چهارصد زندانی لویه جرگه مشورتی برگزار خواهد شد.

آقای غنی افزود: "من باید با ملت مشورت کنم و در باره سرنوشت چهارصد زندانی طالبان لویه جرگه مشورتی را فرا بخوانم تا نمایندگان مردم مشورت دهند و ما بر اساس مشوره‌های شان فیصله کنیم."

رئیس جمهور غنی می‌گوید لویه جرگه به زودی برگزار خواهد شد. او در این زمینه از روسای شورای ملی خواست تا اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه برای اشتراک در لویه جرگه، از تعطیلات تابستانی برگردند.

سخنان رئیس جمهوری در حالی است که حکومت و طالبان در سه روز عید "آتش‌بس" کرده اند.

او برای استقبال از اعلام آتش‌بس گروه طالبان دستور رهایی پنجصد زندانی این گروه را داد.

زندانیان رهاشده گروه طالبان
زندانیان رهاشده گروه طالبان

آقای غنی افزود: "این که طالبان بار دیگر آتش‌بس کردند در جواب به این آتش‌بس برای حسن نیت علاوه بر لیست تهیه شده از جانب طالبان، آزاد سازی پنجصد زندانی دیگر طالبان را اعلام می‌کنم."

او گفت: "این پنجصد زندانی طالبان تا چهارم عید آزاد خواهند شد. آقای غنی از طالبان خواست تا با تیم مذاکره کننده حکومت وارد گفت‌وگوهای صلح شوند.

سوال اینجاست که رئیس جمهور چرا لویه جرگۀ مشورتی را فرا می‌خواند تا در باره سرنوشت چهار صد زندانی باقی مانده طالبان مشورت دهند؟

حکمت اعظمی معاون مرکز مطالعات صلح و خشونت افغانستان به این باور است که محمد اشرف غنی نمی‌خواهد در رهایی این زندانیان بار ملامتی را بر دوش خود بگیرد.

حکمت اعظمی معاون مرکز مطالعات جنگ و صلح افغانستان

به گفته اعظمی، لویه جرگه سبب تعویق مذاکرات بین‌الافغانی خواهد شد.

آقای اعظمی افزود: "در رهایی این زندانیان هیچ شکی وجود ندارد، به خاطری که فشار امریکا وجود دارد و تاکید طالبان هم است که پیش از آغاز مذاکرات این زندانیان آغاز شود، اما وقتی موضوع لویه جرگه مشورتی در میان میاید من فکر می‌کنم مذاکرات بین‌الافغانی را به تعویق می‌اندازد."

این در حالی است که روز گذشته طالبان اعلام کردند که بر اساس توافقنامه صلح با امریکا، روند رهایی یک هزار زندانی دولتی را تکمیل کردند.

طالبان از حکومت خواسته است تا مطابق لیست داده شده روند رهایی پنج هزار زندانی این گروه را تکمیل کند. از این پنج هزار تا حال ۴۶۰۰ تن آزاد شده اند.

پیش از این دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته است، این چهارصد زندانی طالبان دوسیه‌های جرمی دارند.

تماس خبرنگار رادیو آزادی با ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان برقرار شد اما او در باره سخنان تازه محمد اشرف غنی اظهار نظر نکرد.

XS
SM
MD
LG