لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

گاردین: نفس 'گفت‌وگوهای صلح' گام کلیدی خواهد بود


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • گاردین

روزنامۀ گاردین به آتش‌بس طالبان در عید قربان توجه کرده.

در مطلب از تلاش‌ها برای تکمیل مبادلۀ زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان هم سخن گفته شده، چیزی که پیش شرط آغاز مذاکرات بین افغانان خوانده می‌شود.

مقاله‌نویس گفته اگر تحول‌های تازه به آغاز گفت‌وگوها بیانجامد، باز هم جار و جنجال‌های در مورد مسائل مثل آجندا و چیزهایی از این قبیل موجود خواهد بود.

اما نویسنده در یک نتیجه‌گیری کلی گفته که نفس گفت‌وگوها گام کلیدی خواهد بود.

مردم عادی فقط آتش‌بس همیشگی می‌خواهند، چیزی که هنوز معلوم نیست کی عملی خواهد شد.

واشنگتن تایمز به اظهارات تازۀ مایک پمپئو وزیر خارجۀ ایالات متحده در بارۀ نیروهای امریکایی در افغانستان توجه کرده.

در ادامۀ مطلب آمده که پمپئو روز پنج‌شنبه گفته که در بارۀ هرگونه تهدید به جان سربازان امریکایی در افغانستان با مقام‌های روسیه صحبت کرده اند.

  • نیویارک تایمز

در ماه جون، نیویارک تایمز گزارش داده بود که یک بخش مخفی استخبارات نظامی روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان جایزه پیشنهاد کرده بود که نیروهای امریکایی در افغانستان را بکشند.

در گزارش آمده بود که مقام‌های قصر سفید از موضوع در اول‌های ۲۰۱۹ آگاه شده بودند. اما دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا قبلاً گفته که گزارش نیویارک تایمز نادرست است.

در ادامه می‌خوانیم که جنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام اطلاعات را بسیار نگران کننده اما فاقد شواهد بسنده خوانده بود.

  • میل آنلاین

میل آنلاین هم گزارشِ را در همین مورد چاپ کرده.

در آن آمده که پمپئو گفته او و تیمش به مقام‌های روسیه از هرگونه تهدید آن‌کشور به امریکاییان و منابع امریکا در نقاط مختلف جهان هشدار داده اند.

در ادامه می‌خوانیم که پمپئو در این مورد چیزی نگفته که آیا او مشخصاً در مورد اتهام‌ها سخن گفته یا نه، اتهام‌ها در بارۀ اینکه روسیه برای کشتن امریکاییان به جنگجویان وابسته به طالبان پاداش پیشنهاد کرده بود.

این موضوع در حالی آفتابی می‌شود که با اعلام آتش‌بس میان طالبان و حکومت افغانستان بار دیگر چشم‌ها به آغاز احتمالی گفت و گوهای بین افغانان دوخته شده، چیزی که باید طبق توافق ماه فبروری میان امریکا و طالبان در ماه مارچ آغاز می‌شد.

XS
SM
MD
LG