لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

نگرانی مسئولان وزارت صحت از عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی در عید


آرشیف، ضد عفونی کردن مسجد توسط کارمندان بهداشتی
آرشیف، ضد عفونی کردن مسجد توسط کارمندان بهداشتی

دیدارهای عیدی، بدون نگرانی از ویروس کرونا در دومین روز عید قربان در کابل، پذیرایی از مهمانان یاد کرونا را از ذهن مردم برده‌است.

عدم رعایت توصیه‌های صحی در روزهای عید، نگرانی بسیاری را در کابل برانگیخته است.

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان از مردم خواسته بود که در روزهای عید این توصیه‌ها را به صورت جدی رعایت کنند.

محمد سرور، به دیدار دوستش به خانه او رفته است. او می‌گوید، اصلاً کرونایی وجود ندارد.

وی می‌گوید: "من باور ندارم که کرونا وجود داشته باشد. رفت‌وآمد در روزهای عید یکی از رسم‌ و رواج‌های ما مردم است. باید از دوستان خود خبر بگیریم. من هم چنین کرده‌ام."

فرا رسیدن عید، شکستن قرنطینه و تهدید ویروس کرونا در کابل
فرا رسیدن عید، شکستن قرنطینه و تهدید ویروس کرونا در کابل

کوچه‌ها، جاده‌ها و پارک‌ها هم پر از مردم است. از فاصله اجتماعی خبری نیست. همه غرق تفریح و سرگرمی هستند و گویی کرونایی وجود ندارد.

احسان‌الله که با خانواده‌اش به یکی از پارک‌های شهر کابل آمده، می‌گوید: "هرچند می‌دانم که کرونا وجود دارد، اما من کودکان را برای تفریح و خوش‌گذرانی به این پارک آورده‌ام. ما در عید گذشته قرنطین بودیم، اما با گذشت چهار ماه دل ما در خانه تنگ شد. نا گزیر روز دوم عید به این پارک آمدیم."

با این حال، شمار کمی از مردم ویروس کرونا را جدی می‌گیرند. برخی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که دیدارهای عیدی را کنار گذاشته‌اند.

عده‌ی هم مانند عبدالصبور در کارته نو کابل به تماس‌های تلفنی اکتفا می‌کنند.

او می‌گوید: "من در عید به هیچ جای نمی‌روم. نه به خانواده‌ام اجازه می‌دهم جایی برود. من هنوز هم کرونا را تهدید جدی می‌دانم. به جای رفتن به خانه دوستان، عید را از طریق تلفون مبارک‌باد می‌گویم و از آن‌ها هم خواهش دارم که چنین کنند."

اما خواهش عبدالصبور به گوش همه نمی‌رود.

دیروز اول عید قربان بسیاری از مردم برای خواندن نماز عید به مسجدها رفتند. در بیشتر مساجد بدون رعایت فاصله نماز جماعت برگزار شد.

آرشیف، بیماران کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان
آرشیف، بیماران کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان

این وضعیت مقام‌های وزارت صحت را نگران کرده‌است.

سعید جامی، مسئول روابط عامه این وزارت به رادیو آزادی گفت: "ما هنوز هم در جریان شیوع ویروس کرونا قرار داریم. نیاز است که مردم توصیه‌ها و هشدارهای صحت عامه را جدی بگیرند تا خدای نخواسته پس از عید قربان به یک اوج دیگر نرسیم."

در عید فطر بسیاری از مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکردند و به‌گفته مقام‌های وزارت صحت باعث گسترش ویروس کرونا شدند. حالا این مقام‌ها نگرانند که "اشتباه" عید فطر در عید قربان تکرار شود.

XS
SM
MD
LG