لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

'اعضای جامعه جهانی از برگزاری لویه جرگه مشورتی حمایت کردند'


نشست آنلاین اعضای جامعه جهانی به میزبانی وزارت خارجه افغانستان در مورد برگزاری لویه جرگه مشورتی
نشست آنلاین اعضای جامعه جهانی به میزبانی وزارت خارجه افغانستان در مورد برگزاری لویه جرگه مشورتی

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، اعضای جامعۀ جهانی در نشست‌های دیروز سه‌شنبه (۱۴ اسد) از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی حمایت خود را اعلام کردند.

سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان که به جرایم بزرگ متهم هستند، از موضوعات کلیدی مورد بحث در این جرگه خوانده شده.

راس ویلسن، شارژادفیر سفارت ایالات متحده در کابل تصمیم رئیس جمهور غنی برای فراخوانی لویه جرگۀ مشورتی را ستوده است.

راس ویلسن
راس ویلسن

آقای ویلسن در یکی از دو نشستِ که وزارت خارجۀ افغانستان دیروز از راه دور برگزار کرد، چنین گفت: "خیلی سپاس‌گزارم از این که فرصت دارم تا از رهبری رئیس جمهور غنی و فراخوانی لویه جرگه توسط او ستایش کنم، طوری که شما گفتید، هدفش تقویت پشتیبانی ملی از تلاش‌های خودش و دیگران برای آوردن صلح به افغانستان است."

نماینده‌های چهل کشور و نهاد بین‌المللی در دو نشست در باره روند صلح و لویه جرگه مشورتی اشتراک کردند.

رولاند کوبیا
رولاند کوبیا

رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان و یکی از اشتراک کننده‌های بحثِ دیروز در حساب توییتر خود نوشته که به حاکمیت افغانستان احترام دارند تا طبق رسم و ساختارهای تصمیم‌گیری سیاسی خود تصمیم گیرد.

لویه جرگۀ مشورتی به روز جمعه (۱۷ اسد) برای ۳ روز در کابل برگزار خواهد شد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری دیروز گفت، رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، این که مردم افغانستان چگونه صلح می‌خواهند و شریک ساختن برنامۀ توسعه‌ای حکومت از بحث‌های کلیدی خواهد بود.

نام‌های این زندانیان در فهرست حدود ۵ هزار زندانی شامل است که گروه طالبان به حکومت افغانستان سپرده است تا آزاد شان کند.

طالبان آزادی این زندانیان را پیش شرط برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان خوانده‌اند.

اما حکومت گفته است، ۴۰۰ زندانی طالبان دوسیه‌های بزرگِ جرمی دارند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تازگی گفت، چون که صلاحیت آزاد کردن این زندانیان را ندارد، برای مشوره در این مورد لویه جرگۀ مشورتی را فرا می‌خواند.

عارف سحر کارشناس امور امنیت بین‌المللی و مبارزه با تروریسم در لندن است.

او برگزاری لویه جرگۀ مشورتی را در شرایط کنونی ضروری نمی‌داند.

آقای سحر افزود: "افغانستان در حال حاضر با بحران ویروس کرونا درگیر است و از طرف دیگر ممکن است که برنامه‌های مانند این سبب گسترش ویروس شود و جان بسیاری از شهروندان را به خاطر بیندازد. بحث دیگر امنیت و هزینۀ سنگین لویه جرگه است که فکر نمی‌کنم افغانستان در شرایط فعلی قادر به تأمین این هزینه‌های سنگین باشد که بتواند برگزاری لویه جرگه را توجیه کند."

در این حال، محمداشرف غنی با صدور حکمی اعضای شورای ملی را که در رخصتی به سر می‌برند، برای اشتراک در لویه جرگۀ مشورتی به کابل فراخوانده.

اعضای شورای ملی سر از اول ماه اسد برای یک و نیم ماه به تعطیلات تابستانی رفتند.

به گفتۀ ارگ، رئیس جمهور غنی دیروز با فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه و اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه در مورد برگزاری لویه جرگه در ارگ گفت‌وگو کرد.

بر اساس اعلامیۀ ارگ، آقای مسلمیار و همکارانش از همکاری مشرانو جرگه در مسائل ملی و مرتبط به صلح اطمینان کامل دادند.

اما زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمعِ شکایات مجلس سنا دیشب در این مورد به رادیو آزادی چیزی دیگری گفت: "رئیس صاحب جمهور می‌گوید، که «آزاد ساختن ۴۰۰ زندانی از صلاحیت من نیست» آزاد ساختن ۴،۶۰۰ زندانی دیگر {طالبان} نیز از صلاحیت شما نبود. در مورد آن‌ها نیز باید شما با ملت مشوره می‌کردید. در حالی که شما در مورد قبلی مشوره نکردید، ملت حاضر نیست در این باره به شما مشوره دهد. این یک بدنامی است."

حکومت افغانستان گفته است، تا کنون بیش از ۴،۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و گروه طالبان هم از آزاد ساختن ۱،۰۰۰ زندانی مربوط به حکومت خبر داده است.

XS
SM
MD
LG