لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

بیروت در فاجعه؛ صدراعظم لبنان خواستار کمک‌های عاجل شد


خسارات ناشی از یک انفجار عظیم در بیروت پایتخت لبنان
خسارات ناشی از یک انفجار عظیم در بیروت پایتخت لبنان

ساعت شش شام دیروز (سه‌شنبه) دو انفجار بزرگ در بیروت رخداد که تمام بندر و مرکز شهر و اطراف آن را تکان داد.

حمد حسن، وزیر صحت لبنان و دیگر مقام‌های لبنان گفته ‌اند حداقل ۷۸ نفر در این انفجار کشته و نزدیک به چهار هزار نفر زخمی شده‌اند.

حمد حسن تصریح کرده که تعداد تلفات بدون شک افزایش خواهد یافت و این ارقام اولیه است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صدای انفجار به قدری شدید بوده که در پایتخت و حومه آن شنیده شده است.

شبکه‌ های خبری می‌گویند شمار زیادی از خانه ها در نزدیکی محل انفجار به طور کامل تخریب شده اند.

جنرال عباس ابراهیم، قوماندان عمومی امنیه لبنان در باره علت این انفجار به الجزیره گفته است: "آنچه (در بیروت) رخ داد انفجار مواد منفجره آتش بازی نبود، بلکه انفجار در محل نگهداری مواد قابل انفجار بود که طی سال‌های اخیر توقیف شده بود."

خسارات ناشی از یک انفجار عظیم در بیروت پایتخت لبنان
خسارات ناشی از یک انفجار عظیم در بیروت پایتخت لبنان

در همین حال رسانه‌ ها و مقام‌های لبنانی می‌گویند، محموله دو هزار و ۷۵۰ تُن امونیم نایتریت که طی شش سال گذشته در بندر بیروت توقیف شده بود، باعث وقوع انفجار بزرگ در پایتخت لبنان شده است.

حسن دیاب صدراعظم لبنان گفت که کشورش به یک فاجعه دچار شده است:" امروز یک روز حزین است، بیروت رنج دیده. لبنان را فاجعه زده. این یک مصیبت ملی می‌باشد. تصاویری که ما می‌بینیم نمایانگر بزرگی این تراژیدی می‌باشد و این که یک فاجعه در لبنان رخداده. بیروت غمزده است و تمام لبنان به یک مصیبت رو‌به‌رو می‌باشد."

دیاب امروز چهارشنبه را ماتم ملی اعلان کرد و از کشورهای دوست خواست که کمک کنند: "من حالا از تمام کشورهای دوست و برادر که لبنان را خوش دارند بطور عاجل می‌خواهم که در کنار ما ایستاده شوند و با لبنان کمک کنند تا زخم‌های عمیق خود را مرهم گذاری کند."

حسن دیاب صدراعظم لبنان
حسن دیاب صدراعظم لبنان

حسن دیاب صدراعظم لبنان هشدار داد که در رابطه با این حادثه هیچ‌کس نمی‌تواند از حساب و کتاب خلاص شود. او گفت این وعده او به مردم و قربانیان است که عاملین این قضیه را به حساب‌دهی می‌کشاند.

جنرال عباس ابراهیم قوماندان امنیه لبنان تاکید کرد، بدون انجام تحقیقات نمی‌‌توان مدعی شد که این انفجار اقدام تروریستی بوده است.

این در حالی بود که رسانه‌های محلی پیشتر به نقل از حمد حسن، وزیر صحت لبنان نوشته بودند که یک کشتی حامل مقدار زیادی مواد منفجره (آتش ‌بازی) در بندر بیروت منفجر شده است.

XS
SM
MD
LG