لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • میلیتری تایمز

میلیتری تایمز در بارۀ اظهارات تازه دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا در مورد افغانستان نوشته.

در ادامۀ مطلب آمده که ترمپ گفته شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر ممکن است به نصف کاهش یابد.

رئیس جمهور ترمپ به تازگی در گفت‌وگو با شبکۀ خبری اکسیوس که از ایچ بی‌او منتشر شد گفته که ممکن است تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان بین چهار هزار تا پنج هزار کاهش یابد.

در حال حاضر، امریکا در افغانستان ۸،۶۰۰ نیرو دارد.

در مطلب در مورد رأی‌گیری ماه گذشته اعضای مجلس نمایندگان امریکا از هر دو حزب هم می‌خوانیم. آنان پذیرفته اند که صلاحیت ادارۀ ترمپ در مورد کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان پایین تر از ۸،۰۰۰ نیرو، محدود ساخته شود. در ادامه آمده که اکنون سنای امریکا باید این اقدام را تصویب کند.

طبق توافق ماه فبروری میان امریکا و طالبان، تمامی نیروهای بین‌المللی در میانۀ سال آینده میلادی از افغانستان برون خواهند شد به شرط آنکه طالبان تعهدات‌شان در مورد مبارزه با تروریسم را عملی کنند.

  • فارن پالیسی

فارن پالیسی به گفت‌وگوی تازه مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در قطر توجه کرده.

در مطلب آمده که در ننگرهار جنگ جریان داشت که پومپئو به طور غیرمنتظره با برادر از طریق ویدئو کنفرانس صحبت کرد. حملۀ سرخط ساز داعش بر محبس عمومی ننگرهار روز دوشنبه به پایان رسید.

در ادامه می‌خوانیم که پومپئو و برادر در مورد زندانیان طالبان در بند حکومت افغانستان هم حرف زدند.

طالبان خواهان آزادی حدود پنج هزار زندانی‌شان هستند. حکومت افغانستان بسیاری از آنان را رها کرده به جز از ۴۰۰ زندانی.

در مطلب فارن پالیسی آمده که رئیس جمهور اشرف غنی در رهایی آنان متردد است، چونکه می‌گوید در جرم‌های سنگین از جمله بمبگذاری تقریباً سه سال پیش بر سفارت جرمنی در کابل دخیل بوده اند.

طالبان آزادی زندانیان شان را پیش شرط برای آغاز مذاکرات بین افغانان خوانده اند. رئیس جمهور غنی گفته که لویه جرگه مشورتی در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقیمانده فیصله خواهد کرد. اکنون بسیاری منتظر جرگه هستند که قرار است روز جمعه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG