لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

پرورش ماهی در ولایت کندز افزایش یافته است


فارم پرورش ماهی در ولایت کندز
فارم پرورش ماهی در ولایت کندز

در سال‌های اخیر پرورش ماهی در کندز افزایش یافته و سرمایه‌گذاران بسیاری به آن روی آورده‌اند.

محمدگل در ولسوالی علی‌آباد کندز می‌گوید که در گذشته گندم و شالی می‌کاشت و محصولش قناعت‌بخش نبود، اما پرورش ماهی او را به هیجان آورده است.

این مرد ۴۲ سال در کنار حوض پرورش ماهی با اشاره به ماهی‌ها می‌گوید که از دو سال به این‌سو مشغول پرورش ماهی است و اقتصاد خانوادگی‌اش تغییر کرده است.

او گفت: "در پنج جریب زمین فارم ماهی دارم. نتیجه‌اش خوب است. ۱۴ ماه می‌شود که در آن ماهی تحت پرورش قرار دارد. فعلاً به وزن ۲ کیلو و نیم کیلو ماهی در آن موجود است. ما از پرورش ماهی راضی هستیم."

از سوی دیگر، محمدالله شپونکی، معاون کوپراتیف پرورش ماهی آمو در کندز می‌گوید که ماهی‌پروری در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت نتیجه خوبی داشته و در مراکز پرورش ماهی برای بیش از هزار و صد نفر زمینه کار فراهم کرده است.

فارم پرورش ماهی در ولایت کندز
فارم پرورش ماهی در ولایت کندز

او افزود: "امسال ما حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ تُن ماهی به بازار عرضه می‌کنیم. پارسال ما از فارم‌های ماهی پروری کندز ۱۸۰ تُن ماهی به بازار عرضه کرده بودیم. در این فارم‌ها برای بیش از یازده صد نفر زمینه کار مساعد شده است. ماهانه برای هر نفر کارگر ۸،۰۰۰ تا ۱۴،۰۰۰ افغانی معاش می‌‌پردازیم."

به گفته آقای شپونکی، هر حوض پرورش ماهی در یک جریب زمین ساخته می‌شود و در آن دو هزار ماهی پرورش داده می‌شوند که در شش ماه برای ‌فروش آماده می‌شوند.

مسئولان اداره زراعت کندز می‌گویند که امسال با همکاری کوپراتیف پرورش ماهی آمو برای ۱۵۰ مرکز پرورش ماهی این ولایت ۱۴۰ هزار چوچه ماهی گراس توزیع کرده‌اند.

عبدالهادی قرلق، رئیس این اداره می‌گوید که هم اکنون در کندز بیش از ۱۵۰ مرکز پرورش ماهی ثبت شده وجود دارد. این مراکز سالانه ۱۷۰ تا ۲۴۰ تُن گوشت ماهی تولید می‌کند: "آب و هوای ولایت کندز برای پرورش ماهی مساعد است. در ولایت کندز حدود ۱۵۰ فارم ماهی‌پروری رسمی وجود دارد. از این فارم‌ها سالانه ۱۷۰ تا ۲۴۰ تُن ماهی به فروش می‌رسد، اما ریاست زراعت کندز در نظر دارد تا این مقدار را به سه‌صد تُن در سال بالا ببرد."

از سویی هم مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کندز می‌گویند که پرورش ماهی اقتصاد دهقانان را بهبود بخشید است.

مسعود وحدت سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت: "ماهی از نقطه نظر اقتصادی، خرید و فروش و بازار آن می‌تواند که اقتصاد خانواده‌ها را کمک بکند. در سال‌های اخیر پرورش ماهی در کندز رشد قابل ملاحظه داشته و سبب تقویت اقتصاد دهقانان شده است."

کندز در حوزه شمال‌شرق افغانستان سرشار از منابع آبی است. آب و هوای این ولایت برای انواع کشت و پرورش حیوانات مناسب است. برآورد شده که ۸۵ درصد مردم کندز مشغول زراعت و مالداری هستند و درآمدشان وابسته به همین دو بخش است.

XS
SM
MD
LG