لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

حکایت‌های دردناک از بی‌جا شده‌های داخلی در بدخشان


آرشیف، یک فامیل بیجاشده داخلی در افغانستان
آرشیف، یک فامیل بیجاشده داخلی در افغانستان

در پی افزایش حمله‌های هوایی نیروهای دولتی و درگیری گروه طالبان، شمار زیادی از ساکنان ولسوالی جرم خانه‌های شان را ترک کرده و به ولسوالی‌های بهارک و مرکز جرم پناه برده‌اند.

صدیقه ۳۶ ساله‌ دو ماه پیش در پی حمله‌های هوایی نیروهای دولتی و درگیری گروه طالبان از روستای «فرغامیرو» ولسوالی جرم آواره شده و به گوشه‌ای از این ولسوالی با دوکودکش پناه آورده است.

او می‌گوید که شوهر ندارد و سرپرستی فرزندش را خود برعهده دارد.
صدیق و فرزندانش با مشکلات چون فقر و تنگدستی، نبود جای برای زندگی و بیماری‌های پیهم، دست‌وپنجه نرم می‌کنند: "ما بخاطر جنگ و ناامنی، شلیک هاوان و حمله‌های هوایی مجبور به ترک خانه‌هایمان شدیم. در قریه ما طالبان هستند و از این طرف دولت می‌زند."

شماری از بیجاشده های داخلی در ولایت بدخشان
شماری از بیجاشده های داخلی در ولایت بدخشان

گلچهره زن دیگری است که مانند صدیقه در پی درگیری نیروهای دولتی و گروه طالبان خانه‌اش را در دره خستک ولسوالی جرم ترک کرده و به ولسوالی بهارک پناه آورده است.

او گفت: "زمستان نزدیک است. اگر حکومت و نهادهای کمک‌کننده به ما کمک نکند، زندگی خوبی نخواهیم داشت. مرد خانه ندارم. من با دو کودکم یکجا زندگی می‌کنیم."

گلچهره به رادیو آزادی گفت که تمامی دارایی خود را گذاشته و با فرزندانش فرار کرده است. او می‌گوید که اکنون در وضعیت بدی زندگی می‌کند: "جنگ و حمله‌های هوایی سبب شد که ما خانه‌های‌مان را ترک کنیم و مهاجر شویم. در اول زندگی ما خوب بود. بعد از این که بیجا شدیم، هیچ چیز نداریم. حویلی‌مان کرایی است."

قدرت الله
قدرت الله

قدرت‌الله ۳۴ ساله می‌گوید که در پی شلیک هاوان گروه طالبان کمرش به شدت زخمی شد و از محل جنگ فرار کرد:‌ "خانه ما در دره خستک ولسوالی جرم است. ما در نتیجه بمباردمان هوایی دولت آواره شدیم. اکنون در ولسوالی بهارک زندگی می‌کنیم، خودم معلول هستم. کار ندارم و خانه را کرایه می‌دهم. از طرف گروه طالبان یک گلوله آمد به کمرم خورد و کمرم معلول شد. کار نمی‌توانم."

از سوی دیگر، عبدالواحد طیبی، آمر امور مهاجرین ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که شماری از خانواده‌هایی که دو ماه پیش در پی تشدید درگیری نیروهای دولتی و گروه طالبان از ولسوالی جرم آواره شدند، مقداری کمک دریافت کرده‌اند:‌ "ما امروز از طریق نهادهای خارجی، سازمان بین‌المللی مهاجرت به ۷۶ خانواده مبلغ هشت هزار و ۳۸ افغانی پول کمک کردیم. انشاالله کمک‌های غذایی برای آنها دفتر برنامه غذایی جهان می‌دهد."

تنها ساکنان ولسوالی جرم نیستند که در پی درگیری همه روزه نیروهای دولتی و گروه طالبان مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند، بلکه پارسال شماری از ساکنان ناحیه هشتم و نهم شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان، در نتیجه حمله‌های هوایی نیروهای دولتی و درگیری گروه طالبان خانه‌های شان را ترک کردند و به گوشه دیگر این شهر آواره شدند.

مسئولان اداره امور مهاجران بدخشان می‌گویند که نزدیک به شش هزار خانواده در بدخشان آواره هستند و نیاز به کمک دارند.

XS
SM
MD
LG