لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

ترمپ: تعداد سربازان امریکایی در افغانستان به ۴۰۰۰ تن کاهش می‌یابد


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا می‌گوید تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر، تعداد سربازانش در افغانستان به ۴ هزار تن کاهش خواهد یافت.

آقای ترامپ در گفت‌وگو با ویب‌سایت خبری اکسیون گفته است، بحث‌ها در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ادامه دارد و در نهایت ۴۰۰۰ سرباز در افغانستان خواهند ماند.

رئیس جمهور ترامپ در این مصاحبه سخنان پیشین خود را تکرار کرده و گفته است، ۱۸ سال است که نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند و به کشور خود بر می‌گردند.

رئیس جمهور امریکا گفته که در گام نخست شمار نیرو‌های امریکایی به هشت هزار کاهش می‌یابد و بعداً این رقم به چهار هزار سرباز خواهد رسید.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

پس از امضای توافقنامه در ۲۹ فبروری میان امریکا و گروه طالبان در قطر، امریکا تعداد سربازانش را در افغانستان از ۱۴ هزار به هشت هزار کاهش داد، اما روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده که مشاوران دونالد ترامپ همواره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را وابسته به تعهدات طالبان به توافقنامه صلح می‌دانند.

در زمانی که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته، حکومت این کشور درباره خروج نیروهای امریکایی واکنش نشان نداده، اما پیش از این گفته است که نیروهای امنیتی افغان مسئولیت تامین امنیت کشور را بر عهده دارند و می‌توانند از خاک و مردم خود محفاظت کنند.

کارشناسان نظامی نیز بدین باور هستند که خروج نیروهای خارجی بر وضعیت امنیتی کشور تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

عبدالباری عارض، نظامی پیشین می‌گوید، حالا رهبری جنگ بر دوش نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان است و تعهد جامعه جهانی برای حمایت مالی و تجهیز آنان هم پابرجاست.

عبدالباری عارض آگاه مسایل نظامی

به همین دلیل خروج نیروهای امریکایی قابل نگرانی نیست.

آقای عارض افزود: "فکر نمی‌کنم که امریکا چنین استراتیژی را انتخاب کرده باشد که هر چه در افغانستان پیش آید، بیاید. آنان هم در برابر جهان، منطقه و مردم ملت‌ها مسئولیت دارند. به باور من، نه تنها این که کاهش سربازان [امریکایی] به چهار هزار قابل تشویش نیست، بلکه باید آن را به فال نیک گرفت."

خروج نیروهای خارجی از افغانستان برای طالبان هم مسئله مهمی است.

طالبان می‌گویند، تا کنون امریکا به اساس تفاهم در چندین ولایت افغانستان برخی از پایگاه‌های خود را تخلیه کرده‌اند.

سید اکبر آغا فرمانده پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پروسه صلح را تقویت می‌کند.

سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان
سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان

وی گفت: "خروج عساکر زمینه صلح را فراهم می‌کند و صلح در افغانستان با خروج آن‌ها تامین می‌شود، اگر نیروها کم یا زیاد باشد فرق ندارد باید بیرون شوند."

در حال حاضر بیش از هشت هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند. این تعداد هم تا سه ماه آینده کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG