لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی به رهبری عبدالله عبدالله تکمیل شد


عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی

تکمیل شدن تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی به رهبری عبدالله عبدالله پس از نزدیک به دو نیم ماه تأخیر.

این شورا می‌گوید تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، تکمیل شده و به زودی رسماً اعلام خواهد شد.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا می‌گوید، در گزینش اعضای شورای عالی مصالحه ملی با اقشار مختلف جامعه به گونه‌ای همه جانبه بحث و مشوره شده‌است.

آقای خوزون روز پنجشنبه «۱۶ اسد ۱۳۹۹» رادیو آزادی گفت: "لیست اعضای رهبری و مجمع عمومی شورای عالی مصالحه ملی پس از بحث و مشوره‌های طولانی با اقشار مختلف جامعه تکمیل شده و پس از لویه جرگه مشورتی و به بسیار زودی به گونه‌ی رسمی اعلام می‌شود."

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی
فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی

آقای خوزون افزود که نمایندگان اقشار مختلف جامعه هم در ترکیب اعضای شورا شامل استند.

در این حال عطاءالرحمن سلیم عضو‌ کمیتۀ تخنیکی شورای عالی مصالحه ملی به رادیو آزادی گفت که در بخش رهبری شورا حدود ۴۰ تن عضویت خواهند داشت.

آقای سلیم می‌گوید: "پس از هیئت اداری، رهبری شوراست که در آن حدود ۴۰ تن از بزرگان و رهبران جهادی شامل می‌باشد، بعداً مجمع عمومی که ممکن تعداد اعضای آن از ۱۰۰ تن بیشتر باشد، پنج معاون دارد، که هر کدام در راس یک کمیته رهبری قرار خواهند داشت."

عطاءالرحمن سلیم، عضو تخنیکی شورای عالی مصالحه ملی
عطاءالرحمن سلیم، عضو تخنیکی شورای عالی مصالحه ملی

آقای سلیم می‌گوید که ۳۰ تن از اعضای شورای عالی صلح که وظیفه دولتی و یا کدام مصروفیت دیگر نداشته باشند، به‌حیث اعضای شورای عالی مصالحه پذیرفته خواهند شد.

به‌گفته آقای سلیم، در حال حاضر تمام فعالیت‌های شورای عالی صلح به گونه کامل متوقف استند، اما ملغا شدن این شورا تنها به فرمان رئیس جمهور ارتباط دارد.

وی می‌گوید، راهکار، حدود صلاحیت‌ها، برنامه‌های کاری و مسوده نقشه راه شورای عالی مصالحه ملی آماده شده‌است و در نشست نخست عمومی شورا تصویب می‌شود.

توافق سیاسی میان آقایان غنی و عبدالله
توافق سیاسی میان آقایان غنی و عبدالله

پس از اختلافات ژرف میان محمد اشرف غنی و رقیب‌اش عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری آنان به تاریخ ۲۸ ماه ثور سال جاری به یک توافق سیاسی رسیدند.

بر اساس این توافق رهبری شورای عالی مصالحه ملی به عبدالله عبدالله سپرده شد.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا می‌گوید، به اساس توافق سیاسی شورای عالی مصالحه ملی روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به پیش می‌برد.

XS
SM
MD
LG