لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

صادرات بیرون‌مرزی بلخ ۸۰ درصد کاهش یافته ‌است 


آرشیف، روضه منسوب به حضرت علی در مزار شریف
آرشیف، روضه منسوب به حضرت علی در مزار شریف

صادرات از بنادر زمینی و هوایی در ولایت بلخ به خارج از کشور به گونه کم‌سابقه کاهش یافته است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع شمال می‌گویند که مرزهای زمینی افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی مسدود است و نیز از طریق هوا به خارج از کشور صادرات صورت نمی‌گیرد.

نصیراحمد قاسمی، مدیر اجرائیه این اتاق به رادیو آزادی گفته که در میزان صادرات از طریق گمرک بلخ به خارج از کشور در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با چهارماه نخست سال پار ۸۰ درصد کاهش آمده است.

وی گفت سال پار، در چهار ماه نخست سال میزان صادرات از طریق بندر تجارتی حیرتان و میدان هوایی مولانا به ارزش ۷۶۸ میلیون افغانی بود که اکنون این پیمانه به کمتر از ۱۵۳ میلیون کاهش یافته است.

آرشیف، بندر حیرتان

او افزود: "کالاهای که اکثراً به خارج از افغانستان صادر می‌شد، اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات آن کم شده‌است. از راه حیرتان و همچنین دهلیز هوایی صورت نمی‌گیرد."

آقای قاسمی می‌گوید که افغانستان اکثراً از بنادر تجارتی خود به کشورهای آسیایی میوه خشک، قالین، پوست قره قل، سنگ تالک، تولیدات صنایع‌دستی و جلغوزه صادر می‌کرد.

در این حال، شیراحمد سپاهی‌زاده رئیس اداره تجارت و صنعت بلخ با تائید میزان کاهش صادرات از بلخ به خارج از کشور می‌گوید که تلاش‌ها برای بازگشایی مرزهای تجارتی با کشورهای آسیایی مرکزی جریان دارد.

وی گفت که هرچند از افغانستان به آسیایی مرکزی صادرات وجود ندارد، اما همه روزه به کالاهای صادراتی این کشورها اجازه داده می‌شود تا از راه بندر حیرتان وارد کشور شود.

به گفته سپاهی‌زاده که در کنار مسدود بودن مرز تجارتی حیرتان، بی‌کیفیت و معیاری نبودن تولیدات داخلی افغانستان نیز عامل اساسی کاهش صادارات کالاهای افغانی از بلخ به خارج از کشور است.

وی افزود: "متاسفانه تاجران افغان کالاهای باکیفیت را به بازارهای بیرونی ارائه نمی‌کنند که به‌گونه دوامدار متقاضی بیرون مرزی داشته باشد. سطح تولید نیز در داخل به دلیل شیوع ویروس کرونا متضرر شده است."

قابل ذکر است، که هم اکنون تنها سنگ ذغال از بلخ به کشور پاکستان از راه بندر تورخم صادر می‌شود که حدود ۲۰ درصد صادرات این ولایت را به خارجِ کشور تشکیل می‌دهد.

سنگ ذغال ولایت بلخ

پیش از این اتاق تجارت و صنایع شمال نیز گفته، که به دلیل وضع محدودیت‌های قرنطینه در بلخ بیش از ۵۰ درصد زنان تجارت‌پیشه در بلخ ورشکست مالی شده‌اند که بر میزان صادرات کالاهای افغانی به خارج‌ِ کشور نیز تاثیرات منفی برجا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG