لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

شهریان کابل: جرایم جنایی توسط معتادان افزایش یافته است


آرشیف، معتادین مواد مخدر در شهر کابل
آرشیف، معتادین مواد مخدر در شهر کابل

در این روزها بخش‌های مختلف شهر کابل گواه رویدادهای جنایی است و معتادان مواد مخدر نیز به بخشی از این درد سر بزرگ به شهریان کابل مبدل شده اند.

باشنده‌های کابل می‌گویند، برخی از افرادی که دست به سرقت می‌زنند، معتادان مواد مخدر اند که سلاح و وسایل مختلف جارحه در دست دارند و حتی در جریان روز در جاده‌ها و پس کوچه ها راه مردم را گرفته و تلفون، پول نقد و اجناس قیمتی شان را سرقت می‌کنند.

نجیب‌الله در ساحه پل سوخته کابل دکان لیلامی فروشی دارد. او از جرایمی به رادیو آزادی می‌گوید که معتادین مواد مخدر در شهر به آن دست می‌زنند: " از مواد مخدر استفاده می‌کنند. چون آنان از خود بی خبر و بی پروا اند، از همین رو راه مردم را می‌گیرند و با استفاده از وسایل دست داشته شان مردم را می‌زنند. اگر او انسان باشد، وجدان داشته باشد و به خود باشد، وقتی یک نفر را ایستاد کرد، همه چیز اش را گرفت، ضرور نیست که او را از بین ببرد، اما به خود نیست در حالت نشه به سر می‌برد و برعلاوه که همه چیز یک فرد را می‌گیرد، او را زخمی نیز می‌سازد."

اما شماری دیگر از باشنده‌های کابل می‌گویند، اکثراً معتادین مواد مخدر بخاطر دریافت پول مواد مخدر دست به انواع جرایم می‌زنند.

گل محمد باشنده کابل می‌گوید، در کنار استفاده از چرس، هیرویین و تریاک، استفاده از تابلیت های نشه آور قیمتی نیز در میان شهریان کابل بیشتر شده و این کار آنان را به انجام جرایم جنایی وادار می‌سازد: "در کل گفته می‌توانیم که تعداد معتادان در شهر بیشتر است. در میان آنان افرادی نیز استند که شناخت شان مشکل است، زیرا از تابلیت های نشه آور و الکل استفاده می‌کنند."

اما معتادینی که دست به سرقت می‌زنند، حتی بالای ديگر معتادين نیز رحم نمی‌کنند.

نجیب معتادی است که شب و روز به دنبال جمع آوری اشیای استفاده شده در میان کثافات سرگردان است. وی می‌گوید، چندین بار پولی را که از درک فروش پلاستیک و قطی‌های نوشابه بدست آورده بود، توسط معتادینی با زور از وی گرفته شده که سلاح و چاقو بدست دارند.

او گفت: "مردم به ما چیزی نمی‌گویند، تنها دزدان اشیا و پول را از نزد ما می‌گیرند. ما به زحمت پول را بدست می‌آوریم، آما آنرا از نزد ما می‌گیرند و حتی یک افغانی نیز نزد ما نمی‌گذارند. حتی معتادینی نیز استند که پول را از ما با زور می‌گیرند."

آرشیف، جمع آوری معتادین مواد مخدر در شهر کابل
آرشیف، جمع آوری معتادین مواد مخدر در شهر کابل


قوماندانی امنیه کابل نیز تأیید می‌کند که معتادین مواد مخدر در انجام جرایمدست دارند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان تلاش می‌کنند تا جلو گشت و گذار و انجام جرایم توسط معتادین را بگیرند: "نقش معتادان در جرایم جنایی محسوس است، بخصوص در جرایم خورد و کوچک در نقاط مختلف شهر کابل. ما همیشه تلاش کردیم که با یک راهکار متفاوت بتوانیم جلو این مشکلات را بگیریم. برای اینکه این مشکل حل شود، در یک برنامه منظم که پولیس کابل و وزارت صحت عامه دارند، جهت جمع آوری معتادان از نقاط مختلف شهر و معرفی آنان به مراکز ترک اعتیاد، یکی از کارهای عمده است."

نگرانی در مورد دست داشتن معتادان در جرایم در حالی است که هنوز هم شماری زیاد معتادان مواد مخدر در مناطق مزدحم شهر کابل در اجتماعات بزرگ گردهم آمده اند و ظاهر شدن آنان در این مکان‌های عمومی سبب تشویق سایر جوانان به استفاده از مواد مخدر شده است.

گزارش: فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG