لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

'طالبان برادرم را کشتند؛ اگر صلح کنند آن‌ها را می‌بخشم'


اعضای لویه جرگه مشورتی صلح
اعضای لویه جرگه مشورتی صلح

شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح که اعضای خانواده‌های‌شان را در جنگ از دست داده اند می‌گویند، در صورتی با رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان موافق اند که صلح در کشور تأمین گردد.

طاهره امیرزاده به نمایندگی از ولایت کاپیسا در این جرگه شرکت کرده است: "ما در این جرگه بخاطری شرکت کرده ایم تا نظریات خود را در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالب بیان کنیم، هر چند من یک برادر داشتم که طالبان او را کشتند، اما باز هم اگر صلح در کشور بیاید، من حاضرم برای رهایی این زندانیان رأی مثبت بدهم."

نظیفه وکیلی نماینده ولایت نمیروز در لویه جرگه مشورتی صلح نیز از جنگ و خشونت‌ها دردی دارد: "من خودم عضو یک خانواده قربانی استم که خواهرم را از دست داده ام. تلاش دارم تا تصمیمی بگیرم که به خشونت‌های چندین ساله نقطه پایان گذاشته شود."

اعضای لویه جرگه مشورتی صلح
اعضای لویه جرگه مشورتی صلح

اما شماری از اعضای دیگر لویه جرگه مشورتی که از ولایت‌های مختلف به این جرگه آمده اند، به حکومت و طالبان پیامی دارند.

نفس گل جامی که از ولایت هرات در این جرگه شرکت کرده است در صحبت با رادیوآزادی گفت: "پیام من به طالبان اینست که بیایند در کشور خود به خاطر آینده کشور و اولادها و مردم‌شان فکرکنند، بس است دیگر دست از خشونت بردارند. حکومت نیز باید تلاش کند تا خواست‌های مشروع آنان را برآورده سازد تا ما از این بدبختی نجات پیدا کنیم."

رهایی پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت افغانستان بخشی از توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان می‌باشد که در ۲۹ فبروری امضا شد.

زندانیان رها شده گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان در ولایت هرات
زندانیان رها شده گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان در ولایت هرات

اما حکومت افغانستان بخاطر رهایی چهارصد زندانی طالبان که به جرایم سنگین متهم اند، لویه جرگه مشورتی را فرا خوانده است، تا در مشوره و رای زنی با اعضای این جرگه، در مورد رهایی این زندانیان تصمیم بگیرد.

در این جرگه که روز جمعه در کابل برگزار شد ۳،۲۰۰ تن از ۳۴ ولایت کشور شرکت کرده اند، که از این میان ۷۲۰ تن آن‌ها زنان اند.

XS
SM
MD
LG